De veerboot Friesland van rederij Doeksen op een archieffoto.

Eilanders boos op rederij Doeksen om gebrek aan capaciteit

De veerboot Friesland van rederij Doeksen op een archieffoto. Foto LC/Catrinus van der Veen

Rederij Doeksen toont te weinig creativiteit om meer passagiers te vervoeren, vinden eilander ondernemers. Directeur Paul Melles noemt de kritiek onterecht.

Vanwege de coronamaatregelen is de capaciteit van de veerboten richting de Waddeneilanden flink teruggeschroefd. Passagiers moeten immers afstand van elkaar kunnen houden. Momenteel kan Doeksen 30 procent van het normale aantal gasten vervoeren, vanaf 1 juni gaat dit omhoog naar 40 procent.

Voor de horeca-ondernemers op Terschelling en Vlieland is dit percentage nog steeds veel te laag. Zij willen de schade van de afgelopen maanden zoveel mogelijk inhalen, maar dan moeten de gasten wel in grotere aantallen naar het eiland kunnen komen.

Animo om de oversteek te maken is er genoeg, maar op dit moment ‘regent’ het annuleringen op de eilanden. Vanwege de nog steeds geldende coronamaatregelen moet Doeksen namelijk bootkaartjes die al maanden geleden gekocht zijn omboeken naar andere tijdstippen. Dit neemt soms een behoorlijke hap uit een lang Hemelvaartsweekeinde, waardoor de eilandganger besluit af te zien van het verblijf.

Bovendekken

Dit tot grote frustratie van de plaatselijke ondernemers. Die zijn bang dat na het broodmagere voorjaar ook nog het hoogseizoen naar de knoppen gaat. Want er zijn geen aanwijzingen dat de veerbootcapaciteit in juli en augustus hoger zal zijn. De ondernemers vinden daarom dat alles op alles moet worden gezet om extra plekken voor passagiers te creëren.

Volgens Corinne de Groot van Ondernemersvereniging Vlieland is er de laatste tijd voortdurend contact geweest met Doeksen en werd de verwachting gewekt dat er gehandeld zou worden op basis van de vraag naar vervoer. Maar volgens De Groot heeft de rederij een totaal gebrek aan creatieve oplossingen getoond, waardoor er een strop dreigt.

De ondernemers hebben zelf wel de nodige ideeën. Zo zou Doeksen extra personeel en schepen kunnen inhuren, zouden de bovendekken ingezet kunnen worden en zouden passagiers in hun auto kunnen blijven zitten. ,,Ik snap niet waarom ze dat niet doen’’, zegt De Groot. ,,Ik zou daarover graag in gesprek willen. Maar als dat niet lukt, dan moeten we misschien maar juridische stappen ondernemen.’’

Toveren

Directeur Paul Melles van Doeksen reageert teleurgesteld op de kritiek. Hij is er verbaasd over na de vele contacten van de afgelopen weken. Hij snapt de zorgen, maar vindt het niet fair dat hij de schuld krijgt van het probleem. ,,Wij hebben dit ook niet bedacht. Ik kan geen mensen of boten tevoorschijn toveren.’’

Melles zegt dat hij wel degelijk kijkt naar alternatieven, maar dat is niet zo simpel. Hij onderzoekt het inhuren van andere schepen en personeel, maar dat moet in overleg met de concessieverlener. Op het bovendek krijgen mensen het snel koud, waarna ze toch naar binnen gaan. En twee uur in de auto vastzitten is ook geen pretje, nog los van het rampscenario als er brand uitbreekt in de machinekamer.

De oplossing moet van het rijk komen, zegt Melles. ,,Ik heb al vroeg bij de staatssecretaris aangegeven dat de veerdiensten de enige verbinding met de eilanden zijn en daardoor verschillen met landelijk openbaar vervoer. Het rijk moet een betere afstemming aanbrengen tussen de maatregelen en de vervoersvraag, want daaraan ontbreekt het totaal in het geval van de Waddeneilanden.’’

menu