Geen nieuwe MSC Zoe-taferelen op de Noordzee: 'Dit was voor ons een normaal proces'

Foto: Kustwacht

Wanneer een containerschip lading verliest op de Noordzee, gaan de gedachten automatisch terug naar de ramp met de MSC Zoe. Dat schip verloor ruim een jaar geleden 342 containers. Het bleef dinsdag bij vijf containers, 43 kilometer boven Ameland.

De Kustwacht stuurde direct hulpschip Guardian en een vliegtuig naar de locatie waar OOCL Rauma vijf containers verloor. ,,Ik werd uit een bespreking gehaald en als je hoort dat er containers overboord zijn geslagen van een schip, denk je direct aan de MSC Zoe’’, zegt Edwin Granneman van de Kustwacht. ,,Dat was echter in de nacht en de kapitein meldde pas later dat er containers overboord waren geslagen. Dit was overdag: hij zag het gebeuren en kon snel een inschatting maken.’’

Ook bij de Waddenvereniging gingen de alarmbellen in eerste instantie rinkelen. ,,De wind was echter gunstig voor het wad’’, zegt woordvoerster Ellen Kuipers. De jutters van de Waddeneilanden konden dan ook binnenblijven. De lading drijft vermoedelijk richting Duitsland en Denemarken.

Geen gevaarlijke stoffen

In sowieso drie van de vijf containers - Granneman verwachtte dinsdagavond niet dat er nog meer zouden worden gevonden - zat papier en karton. Twee containers waren nog niet gelokaliseerd. ,,Ik durf niet te zeggen dat daar ook papier in zit.’’ Volgens Rijkswaterstaat-woordvoerster Suzanne van Beek waren er in ieder geval geen gevaarlijke stoffen aan boord van de OOCL Rauma.

Het schip werd in 2009 in Rotterdam gedoopt als de Elysee door Sophie Schakelaar, dochter van mede-eigenaar Sander Schakelaar van JR Shipping in Harlingen. Het werd in 2012 herdoopt. Formeel is de huidige charter aansprakelijk.

(Tekst leest door onder de foto)

Berger

,,We hebben goed contact met de rederij, die we aansprakelijk hebben gesteld voor de berging en opruimkosten’’, zegt Van Beek. ,,Ze hebben ons gebeld en hebben al een berger in de arm genomen. Die vaart uit, wanneer het weer het toelaat.’’

Perspectief

Hoe vers de herinnering aan de MSC Zoe ook is, het incident met OOCL Rauma dient in perspectief te worden geplaatst, zegt Van Beek. ,,Het gebeurt vaker op de Noordzee. Het incident met de Zoe was een unicum en dit is heel vervelend, maar voor ons ook een normaal proces. Je volgt de protocollen en de eerste vraag is dan of er gevaarlijke stoffen aan boord zijn. Dat was niet het geval.’’

Mankement

Het schip was afkomstig uit de Finse haven Kotka en was via Duitse wateren op weg naar Rotterdam. Een vliegtuig van de Kustwacht maakte beelden in de omgeving om de containers - waar mogelijk - te lokaliseren. Hulpschip ETV Guardian lag langszij en maakte foto’s en controleerde of er nog andere containers los lagen. ,,De Guardian had een technisch mankement’’, zegt Edwin Granneman van de Kustwacht. ,,Die moest dus weer terug naar Den Helder. Maar er was ook niet zoveel meer te zien omdat het nu donker is.’’

Geen advies

Het schip verloor de containers vlak na het middaguur bij een westenwind met windkracht 8. Aan boord van het schip kunnen in totaal 1425 containers. De OOCL Rauma is 179 meter lang en 27 meter breed.

Bij golfhoogten vanaf 5 meter en slecht weer wordt schepen langer dan 300 meter en breder dan 40 meter sinds december geadviseerd de noordelijke route boven de Waddeneilanden te nemen. Daar valt het schip niet onder, zegt de Kustwacht. Granneman: ,,Het is kleiner en bovendien voer het vanuit Duitsland hiernaartoe. Wij adviseren schepen die vanaf het westen naar het oosten varen.’’

De Kustwacht heeft overige scheepvaart in de buurt gewaarschuwd voor drijvende containers.

menu