Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij bouwt acht nieuwe reddingboten

KNRM-directeur Jacob Tas, Durk Douma van Dok en Scheepsbouw Woudsend en Orm de Waart van Habbeké Shipyard ondertekenden maandag het contract voor de bouw van de reddingsboten. Foto: Eigen foto

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) laat acht nieuwe reddingboten boten. Deze boten komen in de plaats van de oudste boten uit de huidige reddingsvloot.

De boten worden de komende vijf jaar bij twee Nederlandse werven gebouwd: Scheepsbouw Woudsend en Habbeké Shipyard in Hoorn. Met de bouw is een investering gemoeid van 9,5 miljoen euro. Dit geld komt uit verschillende nalatenschappen en bijdragen van donateurs van de KNRM.

Klassennaam Van Wijk

De acht te bouwen reddingboten krijgen de klassennaam Van Wijk, genoemd naar de erflater die geld naliet voor de bouw van de eerste boot van deze serie.

Feitelijk is de boot een doorontwikkeling van de bestaande 11 meter lange Valentijn-klasse. Deze zogenaamde rigid-inflatable-boat (RIB) werd ontworpen in 1990 en wordt geroemd om haar zeewaardigheid.

Reddingsvloot telt 75 boten

De reddingsvloot van de KNRM telt 75 boten, variërend in lengte van 5 tot 20 meter. Met deze reddingsboten worden jaarlijks meer dan 4.000 zeevarenden en watersporters veilig aan wal gebracht.

De huidige reddingboten zijn tussen 1991 en 2016 gebouwd. De oudste reddingboten zijn, met hun bijna 30 jaar, aan vervanging toe.

Oplevering eerste nieuwe reddingsboot

De eerste nieuwe reddingboot wordt volgend jaar opgeleverd. Deze krijgt de functie van reserveboot en wordt vanaf 2022 ingezet op reddingsstations waarvan de reddingboot in groot onderhoud is.

De thuishavens van de andere zeven boten, die in de vier jaren na 2021 opgeleverd worden, worden begin 2021 bekendgemaakt.

menu