Minister vraagt nog 'paar maanden' geduld met afwikkeling containerschade MSC Zoe

Een losgeslagen container van MSC Zoe, onderdeel van de containerramp boven de Waddeneilanden. Foto: ANP

De afwikkeling van alle schade na de containerramp met de MSC Zoe zal nog een paar maanden duren. Minister Cora van Nieuwenhuizen vraagt geduld.

Haar is alles gelegen aan een minnelijke overeenkomst met de betrokken rederij. Een rechtszaak kan jaren duren. De advocaatkosten stijgen dan navenant.

Van Nieuwenhuizen zei dat donderdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

Haagse fracties willen vaart maken

Haagse fracties worden ongeduldig. Zij willen vaart maken, onder meer met een verbod op het gebruik van de zuidelijke scheepvaartroute boven de Wadden en met de oprichting van een langjarig schadefonds.

Er zijn elf maanden na de containerramp nog ruim veertig containers vermist en een kwart van de afgevallen lading, naar schatting een miljoen kilo rommel. Zoekacties zijn gestopt, ook in Duitse wateren.

,,Dat gaan we toch niet opgeven?’’ vroeg Suzanne Kröger van GroenLinks.

Tussentijds advies

Onder meer D66 drong aan op het sluiten van de zuidelijke scheepvaartroute voor grote schepen bij stormachtig weer. Het is een tussentijds advies dat ook de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) onlangs gaf. De Kustwacht geeft dat advies in de praktijk al, zei de minister.

Een radicaal verbod moet zij onderbouwd kunnen verdedigen bij de internationale organisatie IMO. En daarvoor heeft zij weer het definitieve rapport van de OVV nodig, dat in de loop van volgend jaar wordt verwacht.

Ze overtuigde de Tweede Kamer niet. Rutger Schonis (D66) wees op de Scheepvaartwet. ,,Ik ben jurist. Ik denk dat het wel kan.’’

Denktank met experts

Op verzoek van GroenLinks komt op Schiermonnikoog een soort denktank met experts, onder meer van de Waddenacademie, om de kleine plastic korreltjes zo goed mogelijk weg te krijgen. Het eiland ligt ermee bezaaid. ,,Dat plastic granulaat is het hele venijnige’’, erkende de minister. Voor het broedseizoen in april hoopt zij resultaat te zien.

Taai onderhandelingstraject met MSC

Het onderhandelingstraject met rederij MSC is taai. Er staat nog 1,9 miljoen euro aan gemaakte kosten open. De bergingsoperatie heeft rond de 35 miljoen euro gekost. De minister vroeg begrip; de rederij wil niet opdraaien voor kosten waarmee zij niets te maken heeft. ,,Dat is van hun kant bezien ook wel begrijpelijk.’’

Het rijk schiet de gedupeerde Waddengemeenten 109.000 euro voor. Mochten er nieuwe opruimkosten komen, dan wil de minister hen opnieuw de hand toesteken.

Stapjes vooruit

Van Nieuwenhuizen denkt dat het ,,echt nog een paar maanden duurt’’ voordat er overeenstemming is met rederij MSC. Ze wil ook afspraken maken over de vervolgschade.

,,Zolang we stapjes vooruit zetten, blijven we in gesprek. Een rechtszaak wordt een langdurig juridisch getouwtrek. Dat kost heel veel tijd en extra kosten.’’

menu