Sluiten vaarroute Wadden is zaak van lange adem

Een losgeslagen container van MSC Zoe, onderdeel van de containerramp boven de Waddeneilanden. Foto: ANP

Het permanent sluiten van de vaarroute boven de Waddeneilanden is een zaak van lange adem. Voorlopig kan de minister alleen bij acute dreiging een schip de doorgang verbieden.

Het bleek donderdag tijdens een hoorzitting met deskundigen in de Tweede Kamer.

Partijen als ChristenUnie, GroenLinks, PvdA en D66 staan te popelen om de route dichtbij het Werelderfgoed te sluiten. Ze willen voorkomen dat het Waddengebied nog eens wordt bevuild na een containerramp als met de MSC Zoe, vorig jaar. Toen vielen 342 containers in zee. Het plastic ligt en drijft nog overal.

Minister kan route niet op eigen houtje uit de vaart halen

Inframinister Cora van Nieuwenhuizen heeft de Tweede Kamer toegezegd dat zij in internationaal verband haar best doet om de vaarroute te sluiten, maar dat kan pas na een rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV). Nederland, zo heeft de minister meermaals betoogd, kan niet op eigen houtje een internationale route uit de vaart halen.

Tijdens de hoorzitting donderdag draafde professor Fred Soons op van de Universiteit Utrecht, internationaal zeerechtdeskundige. Hij moest Van Nieuwenhuizen gelijk geven; van een eenzijdig Nederlands verbod kan geen sprake zijn.

Sinds 31 oktober waarschuwt de Kustwacht grote containerschepen bij golfhoogten van 5 meter of meer. Zij krijgen het dringende advies de noordelijke en diepere vaarroute te nemen. Dat betekent 25 zeemijlen omvaren. Volgens Kustwachtdirecteur Jan van Zanten zijn er sindsdien 23 waarschuwingen gegeven. In 4 gevallen besloot de kapitein het advies in de wind te slaan.

‘Nederland kan en moet meer doen’

Professor Soons zag een kleine sluiproute. Bij acute dreiging en in incidentele gevallen kan de minister een afzonderlijke kapitein het bevel geven om de zuidelijke route te mijden. Dat gaf Tweede Kamerleden Stieneke van der Graaf (CU) en Suzanne Kröger (GroenLinks) hoop. ,,Nederland kan en moet meer doen’’, vindt Van der Graaf. Op 1 april komt het onderwerp weer aan de orde tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

Een permanente sluiting moet in internationaal verband worden geregeld. Paul van Gurp van het ministerie legde uit dat een voorstel op zijn vroegst dit najaar bij een ondercommissie van de International Maritime Organization (IMO) in de week kan worden gelegd. Daarna gaat er zo nog een jaar overheen. ,,Die hoepeltjes, daar moet je doorheen.’’

Bovendien is er geen garantie dat de noordroute alle problemen oplost, benadrukte Kustwachtdirecteur Van Zanten. In Nederlandse wateren vallen gemiddeld 22 containers per jaar in zee. Het containerongeluk met de MSC Zoe was ,,exceptioneel’’.

menu