Vierhonderd toeristen testen app voor horecaspreiding op Schiermonnikoog

De horeca op Schiermonnikoog, hier Hotel van der Werff, maakt zich op voor de komst van gasten. Foto: Corné Sparidaens

De app die een groep studenten bouwde om gasten over de horeca te spreiden, wordt volop getest. Sinds donderdag hebben zo’n vierhonderd mensen de applicatie gedownload, vertelt initiatiefnemer Jari de Jong.

Op basis van de problemen die testers ervaren, wordt half juli een zogeheten ‘versie 1.5’ gepresenteerd. Die kan horeca helpen drukte (en dus anderhalvemeterproblemen) te voorkomen.

De applicatie Samen op Stap toont in welke restaurants en cafés er nog tafeltjes vrij zijn. Mensen kunnen er ook mee reserveren en de gezondheidscheck doen.

Vijfhonderd mensen nodig

Er zijn vijfhonderd mensen nodig om een goed beeld te krijgen van het gebruiksgemak. Ook de ervaringen van de horecaondernemers van Schiermonnikoog zijn belangrijk.

In de reacties vallen tot nog toe twee dingen op, ziet De Jong. ,,Mensen willen graag een pushbericht op hun telefoon ontvangen als hun reservering wordt geaccepteerd. Ondernemers zien graag dat de tijdsblokken voor reservaties specifieker worden. Zo krijgen ze meer controle over eventuele drukte.’’

Heel Schier in de app

De Jong en zijn medestudenten moeten in de zomer gewoon werken in de horeca. Tijd en geld om de app precies zo te krijgen als ze willen, ontbreekt.

,,We hopen dat de horeca gewoon plezier haalt uit de versie 1.5 die we over paar weken af hebben. Daarna moeten we maar kijken hoe of het gaat. Ook musea en sportscholen moeten nu mensenmassa’s reguleren, dus misschien maken we wel een app voor heel

menu