Foto: LC, Arodi Buitenwerf

Vlielanders, nog even geduld voor je op de nieuwe veerboot van Doeksen kunt stappen

Foto: LC, Arodi Buitenwerf

Vlielanders zullen nog een tijdje moeten wachten voordat ze aan boord kunnen stappen op de nieuwe veerboot van Doeksen.

Rederij Doeksen stelt de introductie van catamaran Willem de Vlamingh uit tot, zoals het nu lijkt, eind dit jaar. In juli, toen de Willem Barentsz in gebruik werd genomen op het traject Harlingen - Terschelling en vice versa, werd nog uitgegaan van september.

Ervaringen met Willem Barentsz

Het klaarmaken van de boot is wel in een vergevorderd stadium, volgens woordvoerder Hanny Wentink. ,,De ervaring die we momenteel opdoen met de Willem Barentsz heeft geleid tot een aantal verbeteringen die we ook graag direct op de Willem de Vlamingh doorvoeren’’, zegt ze.

De Willem Barentsz en daarna ook de Willem de Vlamingh zullen voorzien worden van stillere voortstuwingsschroeven. Daarnaast wordt het boegschroefvermogen vergroot. Daarvoor moeten beide schepen worden drooggezet op de werf in Harlingen. Vervolgens zal ook uitgebreid proefgevaren worden met de Willem de Vlamingh voordat die in de dienstregeling wordt opgenomen.

Komst nieuwe schepen verliep niet geruisloos

De komst van de nieuwe schepen verliep door verschillende tegenslagen niet geruisloos. Ook het trainen van de bemanning voor de nieuwe schepen neemt meer tijd in beslag dan verwacht, erkent Wentink. Door de seizoensdrukte, de extra afvaarten door corona en het feit dat het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling (MIWB) – waar simulatortrainingen worden gevolgd – een aantal maanden gesloten was, kon maar een beperkt aantal bemanningsleden verder opgeleid worden.

,,De catamarans zijn wat betreft aandrijving unieke schepen. Alle bemanningsleden zijn en waren voldoende gecertificeerd om met de schepen te varen, maar niet iedereen had nog even veel ervaring met de nieuwe voortstuwing door roerpropellers en de nieuwe gastechniek aan boord’’, zegt Wentink.

Inmiddels heeft het MIWB zijn deuren weer geopend en zijn de trainingen hervat. Verder is er de afgelopen weken aan boord getraind wanneer de Willem Barentsz niet in de dienst voer, zodat de groep bemanningsleden met ervaring kon worden uitgebreid.

Tegenslag in bestaande vloot

Doeksen kampte deze zomer tevens met tegenslag in de bestaande vloot. Zo is Ms Vlieland na een aanvaring in Harlingen lange tijd uit de vaart geweest. Snelboot Koegelwieck kampt de laatste weken met een terugkerend probleem dat optrad door een te hoge temperatuur in de motoren.

Wentink: ,,De oorzaak van dit gecompliceerde probleem is moeilijk te achterhalen. Het heeft in elk geval niets te maken met achterstallig onderhoud. Onze schepen worden op zeer regelmatige basis onderhouden en gaan jaarlijks naar de werf voor groot onderhoud.’’ Het schip is maandag uit het water gehaald en droog gezet voor verder onderzoek.

menu