Harm Nienhuis had verwacht dat zijn bedrijf in deelauto's zou gaan samenwerken met de gemeente Westerkwartier.

Garagehouder Midwolde voelt zich gepasseerd: 'Als lokaal bedrijf zou ik een pre moeten hebben'

Harm Nienhuis had verwacht dat zijn bedrijf in deelauto's zou gaan samenwerken met de gemeente Westerkwartier. Foto: Geert Job Sevink

Eigenaar Harm Nienhuis van het gelijknamige autobedrijf in Midwolde voelt zich zwaar gepasseerd door de gemeente Westerkwartier.

Al drie jaar heeft Nienhuis elektrische deelauto’s op de weg. Hij begon met vier auto’s. Dat zijn er inmiddels 24. De deelname van gebruikers laat nog te wensen over. Om dit te verbeteren, deed hij medio vorig jaar de voormalige gemeente Leek het idee al aan de hand om een aantal van zijn deelauto’s te stationeren bij laadpalen die onder meer bij het gemeentehuis staan. Leek ging intussen op in de gemeente Westerkwartier, die zijn idee prompt omarmde. ,,In de zomer had ik een gesprek met beleidsmedewerker duurzaamheid Leon Teeuw. Die zei tegen mij: ‘dit gaan we doen’.’’

Aanbesteding naar een andere partij

Eind augustus besloot de gemeente een aanbesteding uit te schrijven, waarvoor drie partijen werden uitgenodigd. In plaats van garagehouder Nienhuis ging Westerkwartier in zee met het recent pas opgerichte bedrijf Mobi Noord uit Groningen. Nienhuis noemt het een hard gelag dat zijn idee om elektrische deelauto’s te laten gebruiken door ambtenaren (vooral overdag) en inwoners (vooral ‘s avonds en in de weekeinden) nu door een concurrent wordt uitgevoerd.

Nienhuis slaagt er naar eigen zeggen tot nu toe niet in om zijn particuliere deelautoproject rendabel te maken. ,,Als de gemeente met mij in zee was gegaan, had mij dat een aanmerkelijk steviger basis verschaft. Vanwege de toezeggingen die ik op zak had, heb ik fors geïnvesteerd in de aanschaf van elektrische auto’s. Een groot aantal daarvan staat helaas nu ongebruikt bij mij in de garage.’’ Na de teleurstellende uitkomst van de aanbesteding diende hij een schadeclaim in bij de gemeente van 20.000 euro. Die eis tot schadevergoeding is echter afgewezen.

Pre als lokaal bedrijf

Volgens Nienhuis voldeed zijn offerte aan alle voorwaarden van de gemeente. ,,Als lokaal actief bedrijf zou ik een pre moeten hebben bij de gemeente. Ik heb ervaring opgedaan met elektrische deelauto’s. Mobi Noord helemaal nog niet.’’ Ook in financieel opzicht was zijn offerte gelijkwaardig aan dat van zijn concurrent, meent Nienhuis. Hij zet vraagtekens bij de rol van directeur Han-Paul van Westing van Mobi Noord: ,,Ik nam hem vorig jaar mee als adviseur bij m’n gesprekken bij de gemeente Leek. Van Westing heeft me zelfs nog gepolst of hij bij in dienst kon treden. Daar zag ik financieel geen ruimte voor.’’

Concept wordt al op meer plekken toegepast

Van Westing richtte vervolgens zijn eigen bedrijf Mobi Noord op dat ook deelnam aan de aanbesteding van de gemeente Westerkwartier en prompt werd uitverkoren. Wethouder Hielke Westra (CDA, duurzaamheid) snapt de teleurstelling bij Nienhuis. Maar de wethouder ontkent dat er ambtelijke toezeggingen aan de garagehouder uit Midwolde zijn gedaan. ,,Het aanbesteden is wettelijk verplicht.’’ Dat het concept om elektrische deelauto’s ‘uit te lenen’ aan ambtenaren en inwoners uit de koker komt van Nienhuis bestrijdt Westra eveneens. ,,Dit concept wordt op al meer plaatsen in het land toegepast.’’

Volgens Westra is de app die Mobi Noord ontwikkelde voor het deelautoproject veel vernuftiger dan die van Nienhuis. ,,De app van Mobi Noord maakt inzichtelijk hoeveel geld de gebruiker bij iedere gereden kilometer moet afdragen aan de belastingdienst.’’ Volgens Westra is de rol van Nienhuis niet uitgespeeld: ,,Hij kan zijn auto’s aanbieden aan ons project.’’

menu