Instanties in Westerkwartier voeren samen met rappende psycholoog Daisy actie tegen cybercrime. 'Wees geen geldezel'

Foto: Archief LC

De gemeente Westerkwartier, Sociaal Werk De Schans, de politie en de rappende psycholoog Daisy Veenstra lanceren volgende week de preventiecampagne ‘Take a break, don’t be a mule’. Ze binden hiermee de strijd aan tegen cybercrime.

Aanleiding voor de campagne is een opvallende stijging van het aantal aangiften van mensen in de gemeente Westerkwartier die het slachtoffer zijn geworden van cybercrime.

Fraude met bankpassen

De campagne richt zich evenwel met name op jongeren, die vaak slachtoffer zijn van fraude met bankpassen. Ze worden gevraagd om voor een leuk geldbedrag hun bankpas uit te lenen en denken zo makkelijk en snel geld te verdienen.

De bankpas wordt vervolgens door criminelen gebruikt om geld wit te wassen. Op deze manier blijft de crimineel buiten het zicht van de politie en lijkt het alsof de jongere het geld gestolen heeft.

Jongeren die in zo’n val trappen, worden money mules (geldezels) genoemd.

Rappende psycholoog Daisy

Speciaal voor de campagne heeft de rappende psycholoog Daisy Veenstra een rap opgenomen met de titel Take a break, don’t be a mule. Jongeren worden hierin gewaarschuwd voor het afstaan van de pinpas. De bijbehorende videoclip is opgenomen in het Westerkwartier.

Daarnaast heeft Sociaal Werk De Schans een ansichtkaart gemaakt met de tekst ‘Wil je snel geld verdienen, scan dan deze QR-code’. Wie de code scant, wordt doorgelinkt naar de website www.westerkwartier.nl/moneymule met allerlei informatie rondom de gevaren van money mules.

De ansichtkaarten worden onder jongeren verspreid

Je kunt deze onderwerpen volgen
Westerkwartier