Coordinator Willy Luikens van de bibliotheek in Ter Apel zet, net als aan het begin van de crisis, weer af te halen boeken bij de ingang neer.

Afhaalservice van Biblionet Groningen voorziet in kersttijd in grote behoefte

Coordinator Willy Luikens van de bibliotheek in Ter Apel zet, net als aan het begin van de crisis, weer af te halen boeken bij de ingang neer. Foto: Harry Tielman

De door de Stichting Biblionet Groningen opnieuw opgezette afhaalservice voorziet in een behoefte. De vraag naar boeken is groot.

Dat zegt manager Janneke Klok van Biblionet.

Die organisatie heeft 37 bibliotheken in de Groninger Ommelanden die afgelopen dinsdag op slot gingen, vanwege de coronacrisis. Meteen daarop begon Biblionet te werken aan het opzetten van de afhaalservice. Die houdt in dat leden digitaal boeken kunnen aanvragen en die op een bepaald tijdstip bij de ingang van hun bieb op kunnen halen. Medewerkers van de betreffende bibliotheek zetten de boeken bij de ingang neer.

Boeken hoeven niet meer in quarantaine

,,Inmiddels draait deze service volop bij 36 vestigingen’’, zegt Klok. ,,Alleen bij de bibliotheek in Noordbroek gaat hij na de jaarwisseling van start. In maart, bij het begin van de crisis, hadden we ook al zo’n service opgezet. Een verschil is dat weer ingeleverde boeken toen eerst enkele dagen in quarantaine moesten. Dat hoeft nu niet meer.’’

Een verschil met toen is ook dat de vraag naar boeken nu nog groter is als toen. ,,Het is de kersttijd, de dagen zijn kort, dit is echt een periode om te lezen, en dat vernemen we. De vraag naar dvd’s is ook groot, veel leden willen kennelijk in deze tijd ook een goede film bekijken.’’

De afhaalservice blijft sowieso tot 19 januari bestaan. ,,Daarbij hebben we ook een bezorgdienst, voor mensen die om welke reden dan ook liever niet de deur uitgaan.’’

menu