Meppel - „Het is een verregaande maatregel en het is niet bewezen dat je een ander ermee beschermt. Bovendien nemen voor ons de risico’s toe, omdat je alleen de ogen van een klant ziet”, meent Roswitha, die werkzaam is bij Total Tankstation aan de Burgemeester Knopperslaan. Ze heeft het over de mondkapjesplicht.

Met ingang van dinsdag wordt het dragen van een mondkapje in openbare publieke ruimten verplicht. De mondkapjesplicht geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder. Het betreden van onder meer winkels, musea, theaters, supermarkten en benzinestations is niet langer toegestaan als niet de mond en neus volledig zijn bedekt met een kapje. Bij contactberoepen geldt de plicht voor zowel klant als professional.

Roswitha trekt de vergelijking met de commotie die ontstond toen bij motorrijders de mutsen onder de helmen gebruikelijk werden. „Er was een enorme ophef, omdat ze met zo’n muts op het tankstation binnenkwamen en niet hun gehele gezicht zichtbaar was. En nu wordt zo’n mondkapje verplicht. Met een flink mondkapje zie je nauwelijks nog iets van het gezicht. Ze zijn zo groot dat je iemand niet herkent.”

Mensen die zonder mondkapje binnenkomen, zal ze er zeker op wijzen. „Anders riskeren we een boete en dat willen we niet. Ik merk aan de balie dat mensen prikkelbaarder worden. Ze zijn sneller geïrriteerd als er iets niet goed gaat met betalen of ik bij de koop van sigaretten naar hun identiteitsbewijs vraag. De coronacrisis duurt nu al zo lang en alles blijft maar dicht. Er is geen enkel uitzicht.”

Het nieuwe gewoon

Tot nu toe had de klant bij Kapsalon Promise nog de keuze om een mondkapje wel of niet te dragen. Vanaf morgen zit er geen bezoeker meer zonder kapje in de stoel. „Liever niet, maar als het moet, dan moet het”, zegt kapster Hoeda Kader Ibrahim. „Ik snap het ook wel, want het is voor de veiligheid. Als klanten weigeren, zullen we ze niet helpen, want als we controle krijgen zijn we de pineut. Maar ik verwacht niet veel problemen.”

Haar mannelijke collega Achmed Ibrahim denkt er minder makkelijk over. Hij zegt: „Ik vind het helemaal niks. Het is niet natuurlijk en ik krijg er hoofdpijn van. Ik geloof dat ons afweersysteem sterk genoeg is tegen het virus. Ik vrees dat dit bij het nieuwe gewoon hoort en dat de regering het zolang mogelijk probeert vol te houden.”

Ook zijn er volgens hem praktische problemen. „Ik moet bij klanten ook de baard scheren en bijknippen, dan moet het mondkapje af en raak je de klant ook weer aan.”

‘We moeten het samen doen’

Henk Buist is bedrijfsleider bij supermarkt COOP in Nijeveen. Zijn ervaring is dat reeds 95 procent van de klanten een mondkapje draagt. „Als je het netjes aan mensen vraagt, hebben ze er vrede mee”, aldus Buist. „Voor ons personeel is het al verplicht, vanuit COOP wordt één lijn getrokken. Ik krijg weinig klachten. Het enige nadeel is als je een bril draagt, want die kan beslaan. Daar moeten ze nog wat op vinden. Als mensen na morgen toch zonder kapje de winkel inkomen, zal ik eerst een gesprek aangaan. Een discussie moet je vermijden. Ik kan een mondkapje aanbieden en als ook dat niet werkt, zal ik toch echt de toegang tot de winkel moeten weigeren. Dat doe ik liever niet. Ze zullen zien dat het bij de concurrent hetzelfde liedje is. Het is niet anders, we moeten het samen doen.”

Kunsthuis Secretarie is momenteel alleen open op vrijdag, zaterdag en zondag, op afspraak. Het bezoek was na de tussentijdse sluiting van twee weken al teruggelopen. Bestuurslid Gerda Elsenaar vreest dat de mondkapjesplicht het aantal belangstellenden nog verder terug zal dringen. „Ik hoor om mij heen dat mensen vanwege deze plicht dingen gaan mijden. Als dat in zijn algemeenheid geldt, zal dat ook voor de Secretarie gelden”, aldus Elsenaar. „Tot nu toe hebben we gemerkt dat de mensen die hier komen er voor open staan om een mondkapje te dragen, maar we zullen moeten ervaren hoe dat gaat als het verplicht is. Mensen die per se willen komen, zullen het ervoor over hebben.”

Verandering?

Volgens een medewerkster van Diemy Nails & Spa zal er niet veel veranderen. „Klanten komen nu al voor 100 procent met mondkapje binnen, ,vertelt ze. „Nee, ik vind het helemaal niet vervelend. We hebben alles goed beschermd met schermen. Het kan nu even niet anders met corona. Het is ook gewenning.”

Willian Schiphorst van Cafetaria Koedijk in winkelcentrum Koedijkslanden denkt dat er wel degelijk wat gaat veranderen. Schiphorst: „We moeten klanten controleren en dat is niet het leukste om te doen. Er zijn mensen die niet in de maatregel geloven, in de supermarkt zie je nog vaak genoeg mensen zonder mondkapje lopen. We letten nu ook al goed op, omdat we niet willen dat het te druk wordt binnen, maar nu gaan we nog eens extra opletten, want je wilt niet dat klanten er onderling gedoe over krijgen. Handhaven is vervelend, maar als we even met z’n allen volhouden, zijn we er hopelijk snel vanaf.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Meppeler Courant