Om mensen gespreid te laten komen is het in Meppel de hele week Black Friday.

Spreiding van Black Friday over hele week lijkt te werken in Meppel

Om mensen gespreid te laten komen is het in Meppel de hele week Black Friday. Foto: Wim Goedhart

Voor het filiaal van KPN in de Hoofdstraat valt het oog van moeder en zoon op de etalageruit. Daar staat op de poster geschreven: ‘Black Friday Welkomstcadeau bij KPN Internet en TV’. „Kijk,” zegt moeder, „toch iets van Black Friday.” Het duo aarzelt, maar besluit door te lopen. „We gaan later toch nog even kijken.”

Sinds maandag staan ze er op diverse plekken in de binnenstad. Bij veel winkels prijken de borden bij de deur en voor de etalages met de geboden kortingspercentages op het assortiment. Meppel koos dit jaar voor een Black Friday Week, een afgeleide van de bekende jaarlijkse koopjesvrijdag. Om de mensen toch naar de stad te trekken voor een gerichte aankoop, maar wel verspreid over de week, kan dat in plaats van op die ene dag nu van maandag tot en met komende zondag.

„Er wordt makkelijker gekocht”, concludeert Bob Wijnia na de eerste vier dagen. In zijn heren- en damesmodewinkel NewCoast was het op dinsdag en woensdag toch al iets drukker. „Ik heb het gevoel dat mensen op pad zijn voor cadeautjes voor de kinderen, hier even binnen stappen voor een paar sokken en dan is het toch wat makkelijker om die jas waar dertig procent korting op zit, mee te nemen.”

Overlevingsstand

Voor Alexander Kisjes van Kisjes Slijterijen is Black Friday Week niet de week waar hij het van moet hebben. Hij geeft 10 procent korting op al zijn zwarte flessen („Zoveel zijn dat er niet”), maar in zijn sector zijn veel en hoge reducties in tarieven niet toegestaan. „In catering doe ik helemaal niks, maar met de thuisverkoop heb ik niet te klagen.”

Kisjes zit in het bestuur van de Meppeler Handelsvereniging.. „Ik maak me zorgen hoe en of mijn collega-ondernemers het gaan redden. Omdat we met de Handelsvereniging geen vergaderingen hebben, missen we ook de binding om elkaar te stimuleren. Iedereen staat in de overlevingsstand. Aan de andere kant mag je het niet heel erg stimuleren om naar de stad te komen. Met de Black Friday Week hebben we het een beetje proberen te sturen, maar je hebt het niet in de hand.”

Een stille winkeldag in coronatijd is het niet in het centrum van Meppel. Er is enige reuring, mensen lopen met tassen. Een echtpaar loopt gearmd door de Hoofdstraat, twee vrouwen haasten zich naar de volgende winkel.

Meer spreiding

Bij Bertus Mode ziet men op donderdag de voordelen van de kortingsweek al terug in de verkopen. Buiten staat het uitnodigende bord dat op bijna alles 25 procent korting zit. „Het was niet smoordruk, maar we hebben elke dag nog geplust”, vertelt een medewerkster, terwijl ze wat hangers naar elkaar toe schuift. „Het is mooi dat Black Friday een hele week is, zo komen de mensen toch meer gespreid. Zeker, het is heel frustrerend dat er in Den Haag iemand zit die zegt dat je in je eentje of online moet gaan winkelen. Vanmorgen was hier een mevrouw die zei dat ze nooit meer in de stad komt. De gewone koopavond op vrijdag kunnen ze er wel afhalen. Dan zie je bijna niemand.”

De Black Friday Week-posters verschenen bij schoenenwinkel Omoda pas woensdag op de ramen. Donderdagmiddag geeft medewerkster Kim aan te verwachten dat het vrijdag heel druk gaat worden. „We zetten bij de deur een statafel waar mensen koffie of thee kunnen drinken als ze moeten wachten. Afgelopen week kreeg ik al vragen over Black Friday. Op 200 euro is 20 procent korting best veel geld. De spreiding over de hele week is een goede zaak. Het valt me op dat het bij de cadeautjeswinkels als Etos heel druk is.”

Stille Woldstraat

In tegenstelling tot de Hoofdstraat is het vrij stil in de Woldstraat. Een dame gaat verschillende etalages langs. „Black Friday? Daar heb ik helemaal niets mee. Je zult mij niet zien dat ik op koopjes uit ben”, zegt ze.

In deze straat verwacht Bert Keizer dat er met modezaak W24 een goed weekeinde aan zit te komen. „Het doel is al bereikt”, zegt hij, „want we hebben de afgelopen dagen meer klanten gehad. Het was geen heksenketel, maar we hebben het wel gemerkt. Klanten komen gerichter. Ze komen één keer, maar kopen meer. Als het te druk wordt in het weekeinde, moeten we een deurbeleid voeren. Maximaal acht personen binnen. Hoeveel er op een drukke dag in gewone tijd binnen kunnen zijn? Veertig.”

Terug in de Hoofdstraat staan bij kledingwinkel Reykjavik twee dames driftig de rekken in te richten. Eigenaar Mike Oude Lansink heeft de rekenmachine er nog maar eens bij gepakt. „Het idee van de spreiding is mooi, maar de mensen gaan toch op de dag dat ze willen”, aldus Oude Lansink. „Heel veel bedrijven zijn al langer bezig met kortingen. Logisch, want ze willen van hun voorraden af. Ik verwacht de laatste twee dagen nog wel wat meer drukte, maar echt kneiterdruk, nee, dat wordt het niet.”

menu