Commentaar: Meer toezicht nodig op bezorgdiensten

Sinds de coronacrisis hebben pakketbezorgers het nog drukker gekregen . Foto: ANP/Sem van der Wal

Ze zijn niet neer weg te denken uit ons straatbeeld, de bestelbusjes die, soms midden op straat met de alarmlichten aan, een snelle stop maken om iemand blij te maken met een pakje of pakket. Of anders de buren in te schakelen als tussenpersoon. In de Nederlandse steden rijden de koeriers haastig af en aan, sinds corona toesloeg en het openbaar verkeer deels werd lamgelegd gebeurt dat nog vaker dan voorheen.

Dat de blijdschap van de verwende consument een keerzijde kent, dat kan vrijwel elke winkelier u uitleggen. De groeiende bezorgcultuur draagt in hoge mate bij aan de kaalslag in stedelijke winkelcentra. Dat kun je betreuren, maar zoiets heet marktwerking, is niet te stoppen en dient in de eerste plaats bestreden te worden door de creativiteit van winkeliers en stadsplanners.

Dat ligt anders bij de arbeidsomstandigheden van de bezorgers. De eerste resultaten van een onderzoek van de Inspectie SZW, de vroegere Arbeidsinspectie, wijzen op ernstige misstanden, zoals het opzetten van nepbedrijven, de inzet van werklozen met een uitkering en van chauffeurs zonder een geldige verblijfsvergunning.

De vier grote pakketbezorgers in ons land, PostNL, GLS, DPD en DHL, leunen voor een belangrijk deel op onderaannemers die het eigenlijke bezorgwerk doen. Dat laat volop ruimte voor gesjoemel, zo blijkt uit een onderzoek bij tachtig koeriersbedrijven. Maar ook de onderaannemers die hun zaakjes wel op orde hebben klagen: de grote concerns betalen volgens hen zo slecht dat het hen moeite kost om zich aan de regels te houden als zij de zaak draaiende willen houden.

De grote bedrijven op hun beurt zeggen dat zij hun uiterste best doen misstanden te bestrijden, maar de eerste resultaten van het onderzoek van de Inspectie SZW tonen nu aan dat dit lang niet genoeg is. Het inhuren van onderaannemers ontslaat hen niet van de verantwoordelijkheid voor de manier waarop het bezorgwerk verricht wordt. Het complete onderzoek van de Inspectie SZW wordt pas volgend jaar afgerond, maar er lijkt nu al voldoende reden voor meer toezicht en controle. Marktwerking is prima, maar de winkelier in het stadscentrum heeft recht op eerlijke concurrentie door bezorgbedrijven die gehouden worden aan wetten en regels. Ook al kost dat de consument wellicht wat meer.

menu