Commentaar: Cultuur in coronatijd

Sorcha Richardson op Eurosonic Noorderslag 2020. Foto: Ben Houdijk

Blije gezichten maandag, na afloop van een Kamerdebat in Den Haag dat over cultuur in coronatijd moest gaan.

 Blijdschap bij dansgezelschap Scapino, dat ook de komende vier jaar door het rijk wordt betaald om voorstellingen te geven. Blijdschap eveneens bij Eurosonic Noorderslag, dat wederom geld krijgt om jaarlijks in januari Europees poptalent te laten optreden.

Een maand geleden hing de vlag er nog heel anders bij. Scapino, het oudste dansgezelschap van ons land, werd door de Raad voor Cultuur afgewezen voor een plek in Basis Infrastructuur en zou geen recht hebben op rijkssubsidie vanwege ‘te weinig vernieuwend’. Eurosonic Noorderslag, als dubbelevenement in Groningen actief sinds 1996, werd door diezelfde raad beoordeeld als ‘eerder zakelijk dan artistiek-inhoudelijk’.

Een meerderheid in de Tweede Kamer denkt daar dus heel anders over. Vernieuwend of niet-vernieuwend, wat volgens de Kamer telt is dat Scapino ‘een groot publiek in aanraking laat komen met hoogwaardige dans’. Te zakelijk? Eurosonic Noorderslag heeft volgens een meerderheid ‘voor de stedelijke regio We The North een aanjaagfunctie voor het culturele klimaat en de popsector in het bijzonder’.

De taal in Den Haag, ook die van adviescommissies, is vaak van rubber en daardoor lastig te volgen. Wat hier echter wordt gezegd, komt neer op een keuze voor ‘de regio’. Anders dan het innovatieve Club Guy and Roni, uit Groningen overigens, bespeelt Scapino de theaters in Stadskanaal, Emmen en Hoogeveen. Met We The North worden de provincies Drenthe, Friesland en Groningen en de gemeenten Assen, Emmen, Groningen en Leeuwarden bedoeld.

Kortom, vanuit noordelijk perspectief lijkt het sinds maandag weer een beetje beter te gaan met de kunst en cultuur.

Lijkt. Want het laat onverlet dat voor heel veel andere voorgestelde reparaties geen meerderheid in de Kamer bestaat. De redding van een beperkt aantal instellingen dat straks alsnog directe en structurele steun uit Den Haag krijgt, valt in het niet bij de ramp voor de kleine podia, voor de gezelschappen die op gemeenten zijn aangewezen terwijl het publiek niet meer komt en – vooral – voor de zzp’ers die reeds voor de coronacrisis met de pet in hand aan de kant stonden.

menu