Commentaar: Het zit bij te snelle senioren tussen de oren

Ouderen blijven langer fietsen dankzij de e-bike, maar krijgen ook vaker (ernstige) ongelukken. Foto: ANP/Remko de Waal

De ouderdom komt met gebreken en dat is soms een hard gelag. De ene na de andere activiteit die voorheen moeiteloos verricht werd, wordt voor ouderen gaandeweg een opgave. Soms zelfs een onmogelijke.

Voor één in ons land zeer gebruikelijke activiteit geldt dat echter sinds een aantal jaren niet meer: het fietsen. Dankzij de komst van de fiets met elektrische ondersteuning wemelt het tegenwoordig zelfs in de Limburgse heuvels van fietsende senioren die het ogenschijnlijk zonder veel inspanning opnemen tegen de daar ploeterende wielerliefhebbers. Hoezo gebreken?

Deze boost voor het seniore moreel kent echter een keerzijde in de vorm van een stijgend aantal ongevallen, regelmatig met dodelijke afloop. Vorig jaar lieten liefst 119 70-plussers het leven na een ongeluk met een e-bike. En dat lag vaak niet aan een onvoorzichtige andere verkeersdeelnemer, want in veel gevallen was er sprake van een eenzijdig ongeval.

Nu komen er met de vergrijzing ook steeds meer ouderen in ons land die ook nog eens langer leven, maar die groei van de ouderenpopulatie is onvoldoende verklaring voor de explosieve stijging van het aantal ongevallen. Veel oudere lijven en breinen zijn nu eenmaal niet berekend op een hoge snelheid op een relatief zware fiets. Normaal neemt het fietstempo van een oudere vanzelf af, maar dankzij de e-bike kan de topsnelheid zo maar opeens tien kilometer per uur omhoog. Ook bij fietsers zonder een geschiedenis op de racefiets. En dan wordt een krappe bocht snel te ruim genomen.

Oplossingen voor het probleem zijn, behalve bredere fietspaden, volgens deskundigen ruim voor handen: een helmplicht, rijvaardigheidscursussen en een begrenzer van de snelheid om maar iets te noemen. De pest is echter dat dit nu juist de dingen zijn die een oudere medemens liever mijdt, omdat het hem of haar zo nadrukkelijk oud maakt. Gedwongen invoering van dergelijke maatregelen zou, afgezien van het aspect van leeftijdsdiscriminatie, ertoe kunnen leiden dat ouderen massaal van de fiets stappen. En dat zou uit oogpunt van volksgezondheid ook weer een slechte zaak zijn. De belangrijkste oplossing voor het probleem ligt in dit geval dan ook tussen de seniore oren: het besef dat ook een rustig rondje rond de kerk veel plezier kan verschaffen.

menu