Commentaar: Stad weert fietsers, hoe tijdelijk is dat?

Fietsers en geparkeerde fietsen in de Brugstraat in het centrum van Groningen - een beeld dat in de middaguren niet meer te zien is. Foto: DvhN/Matthijs Sorgdrager

Never waste a good crisis .’ Deze in het coronatijdperk snel tot cliché verworden uitspraak lijkt ook aan het gemeentebestuur van Groningen niet voorbijgegaan. Maak gebruik van een crisis om een probleem te tackelen dat toch al dwarszat.

Waar alle wereldsteden broeden op fietsvriendelijke maatregelen maakten B en W van Groningen gisteren bekend dat de fiets ’s middags uit een deel van de binnenstad verbannen wordt. Ruim veertig jaar geleden trof de auto datzelfde lot, met de invoering van het roemruchte Verkeerscirculatieplan. Een plan dat toeristen nog steeds tot wanhoop kan drijven, maar de binnenstad veranderde in een stoplichtloos en autoluw paradijs voor de fietser. Menig buitenlands medium zag en ziet daar een reportage in.

Maar nu wordt dus ook de fietser geweerd. Het gemeentebestuur voorziet dat handhaving van de coronamaatregelen in de binnenstad onmogelijk is. Daar heeft het zeker een punt, maar het is niet onaannemelijk dat de coronacrisis hier ook gebruikt wordt om een probleem op te lossen dat al langer knelde. Het gemeentelijke beleid om de binnenstad van Groningen in één groot geel trottoir te veranderen heeft de grens tussen stoep en rijweg vervaagd, met confrontaties tussen fietsers en voetgangers tot gevolg.

Het eerst werd dat zichtbaar in de Folkingestraat, die na de bouw van het Groninger Museum voor voetgangers en fietsers de hoofdverkeersader tussen Hoofdstation en binnenstad werd. Maar na de recente ‘vergeling’ van de Munnekeholm en de Brugstraat sloegen ook daar, ondanks het verdwijnen van de bussen, verwarring en irritaties toe. Terwijl toezichthouders manmoedig probeerden parkerende fietsers in het gareel te houden, vulden de gele steentjes zich met slalommende fietsers en voetgangers.

Dat is geen houdbare situatie nu de coronacrisis ons dwingt om minstens anderhalve meter afstand van elkaar te houden. De gemeente sluit daarom de binnenstad voor doorgaand fietsverkeer, het centrum is van 12 tot 19 uur taboe voor fietsers en ook fietsparkeren mag alleen nog aan de randen van de binnenstad. Tijdelijk, tot het virus is bezworen. Dat is althans de officiële versie. Maar niemand hoeft verbaasd te zijn als de situatie een blijvertje wordt. Wanneer het bevalt, heeft de gemeente een uitstekend argument om fietsers en voetgangers definitief uit elkaars vaarwater te halen: twee vliegen in één klap.

menu