Wie geld bezit, kan geld vermeerderen. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Wie van ouderwetse arbeid moet rondkomen, merkt dat geld in toenemende mate een kostenpost wordt.

Dat gebeurt sluipenderwijs. Zo gaat ABN AMRO binnenkort kosten in rekening brengen als een klant in een jaar tijd meer dan 12.000 euro aan contant geld wil opnemen. De bank volgt daarmee ING, dat al langer geld vraagt voor het afhalen van biljetten. De Rabobank volgt later. Vooralsnog gaat het om relatief bescheiden vergoedingen. Mensen die 12.000 euro kunnen opnemen zullen het er vermoedelijk niet om laten.

Toch zijn er bezwaren. Een maand geleden werden die geuit door de Consumentenbond. Dinsdag trok ook het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) aan de bel. Het instituut vreest dat mensen met beperkte toegang tot het digitale betalingsverkeer, zoals digibeten en laaggeletterden, de dupe worden van de verandering.

Voor banken spelen andere belangen. Zij wijzen op kosten die stijgen naarmate steeds minder mensen contant betalen. Ook ritten van halflege geldauto’s moeten worden betaald.

Volgens recente cijfers is de tijd van contact geld nog lang niet voorbij. Hoewel de meeste betalingen bij de kassa inmiddels met een pincode worden gedaan, heeft driekwart van de Nederlanders nog altijd bankbiljetten en munten op zak. Collectanten en verkopers van straatkranten zijn er blij mee.

Je hoeft geen financieel expert te zijn om te bedenken dat banken baat hebben bij het stimuleren van digitale betalingen. Aan het sluiten van bankfilialen in dorpen en het uitkleden van de persoonlijk serviceverlening ligt de gedachtegang ten grondslag dat menselijk handelen meer geld kost dan het opbrengt.

Dat digitaal betalingsverkeer een betere toekomst heeft dan papier- en muntgeld hoeft niet te worden betwist. Waar het hier om gaat, is wie het tempo van de veranderingen bepaalt. Is dat de bank, de onvermoeibare rekenmachine? Of is dat de klant, die over zijn eigen geld wil beschikken?

Het invoeren van een boete op contant geld duidt op het eerste. ING, ABN AMRO en straks de Rabobank nemen een besluit, rekeninghouders zullen moeten volgen. Bij de bank is de klant allang geen koning meer.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Commentaar