KLM-vliegtuigen op Groningen Airport Eelde.

Commentaar: Nu of nooit voor Groningen Airport Eelde

KLM-vliegtuigen op Groningen Airport Eelde. Foto: DvhN/Jeroen Kelderman

Het blijft tobben met Groningen Airport Eelde. Ondanks de wereld aan plannen en naar de hemel reikende ambities lukt het maar niet om het vliegveld rendabel te krijgen. Dit jaar werd aanvankelijk een verlies van 1,3 miljoen euro verwacht, maar door de coronapandemie stevent de luchthaven af op een scheur in de broek van 2 miljoen euro.

De komende maand is het erop of eronder. De aandeelhouders, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen en Tynaarlo moeten besluiten of ze geld in het vliegveld blijven steken. Ook zijn de ogen gericht op de Tweede Kamer. Het parlement debatteert binnenkort over de luchtvaart in Nederland en de rol van kleine vliegvelden als Eelde. De hoop is dat er gekozen wordt voor één systeem van nationale luchthavens waarna Eelde en Maastricht onderdeel kunnen worden van de Schiphol Groep. Het moet structureel geld van het rijk opleveren.

Eelde is niet bepaald de enige regionale luchthaven die het moeilijk heeft. Ook kleine vliegvelden elders in Europa hebben problemen. Oud-staatssecretaris Pieter van Geel verdiepte zich in de materie. Hij onderzocht de toekomstscenario’s voor Eindhoven Airport en kijkt nu naar Maastricht Aachen Airport. Zijn conclusie is duidelijk. Regionale luchthavens zijn per definitie verlieslijdend. Zijn uitspraken staan vandaag in deze krant in een uitgebreid achtergrondverhaal over Groningen Airport Eelde.

Het is uiterst twijfelachtig of Eelde ooit zichzelf kan bedruipen. Overheden moeten zich daarom de vraag stellen of een luchthaven tot de infrastructuur behoort, zoals wegen en spoorlijnen. Bij een bevestigend antwoord moet daar dan ook de conclusie aan worden verbonden dat jaarlijks substantieel wordt bijgedragen aan de exploitatie zonder dat het rendement duidelijk is. Het is eerlijker dan steeds weer nieuwe vergezichten schetsen in de hoop dat het deze keer wel lukt.

Met de Lelylijn nadrukkelijk in beeld - en daarmee een snelle verbinding met Schiphol - is een stevig debat over de toekomst van Groningen Airport Eelde nodig. Niet alleen in de politiek, maar ook maatschappelijk.

menu