Commentaar: Stevige vermaning op zijn plaats bij onbeschoft gedrag richting zorgpersoneel

Woede-uitbarstingen richting ziekenhuispersoneel, dat het in coronatijd al extra zwaar heeft, zijn niet goed te praten. Foto: ANP/Sem van der Wal

Na de eerste uitbraak van corona stonden Nederlanders georganiseerd te applaudisseren voor het zorgpersoneel. Het was een blijk van waardering voor een beroepsgroep die er alles aan deed om in zieken- en verzorgingshuizen zo veel mogelijk mensen te redden en respectvol bij te staan in hun laatste uren. De intensiteit, aard en omvang van corona was daar buitengewoon heftig. Dat werd gezien en gevoeld.

In schril contrast staan de toegenomen berichten over agressie in de ziekenhuizen. Ook het noordelijke zorgpersoneel ligt steeds meer onder vuur. Er zijn bezoekers die het nodig vinden luidkeels en met de nodige agressie te protesteren tegen de coronamaatregelen in deze gevoelige omgeving. Onbeschoft zijn reacties op verzoeken om het ziekenhuisbezoek en de begeleiding van een patiënt naar de polikliniek te beperken, 1,5 meter afstand te houden en een mondkapje te dragen. Zo zijn zorgmedewerkers, die eerst op het schild werden gehesen, verworden tot kop van Jut. Ze worden uitgescholden en soms zelf bespuwd. Om hun medewerkers te beschermen, moeten ziekenhuizen ineens extra beveiligers inhuren. Het is de wereld op zijn kop.

Natuurlijk valt het wangedrag enigszins te verklaren door opgekropte gevoelens die mede het gevolg zijn van de coronacrisis. Een verplicht teruggetrokken leven leiden om Covid-19 te bestrijden, mogelijke onzekerheid over het behoud van werk en dan ook nog eens niet bepaald voor je lol naar een ziekenhuis moeten, kan een recept zijn voor een niet goed te praten uitbarsting.

In een omgeving die buitengewoon kwetsbaar is voor patiënten, bezoekers en personeel is het zaak de huisregels volledig te respecteren. Mensen die onder moeilijke omstandigheden hun werk doen, moeten zich op zijn minst veilig kunnen voelen. Die veiligheid begint al bij de ingang van het ziekenhuis. Er is dan ook geen enkele reden om baliemedewerkers en gastdames, van wie een aantal in de noordelijke ziekenhuizen er al de brui aan heeft gegeven, hufterig te bejegenen.

Ziekenhuizen moeten consequent aangifte kunnen doen tegen mensen die zich agressief gedragen. Een stevige vermaning is op zijn plaats. Een verhoor op het politiebureau zal vele malen meer impact hebben dan bijvoorbeeld een briefje thuisgestuurd krijgen waarop staat dat je dat de volgende keer echt niet meer mag doen.

menu