Commentaar: Ongezond kindereten vereist hardere aanpak

Albert Heijn: onze distributiecentra liggen vol ANP

Doorgaans associëren we Unicef met hulp aan kinderen in landen met een gebrekkige zorg of oorlogssituaties, maar de organisatie neemt ook kinderen in het welvarende Europa serieus, zo bleek uit een dinsdag verschenen rapport over de kwaliteit van baby- en kindervoeding in ons land.

Uit hygiënisch oogpunt is daar doorgaans niets mis mee, uit calorisch oogpunt wel. Driekwart van het eten en drinken dat gemaakt wordt voor jongeren past niet in een gezond voedingspatroon, zo concludeert Unicef op basis van een onderzoek naar 2000 producten in onze supermarkten.

Die producten zijn op zich niet ongeschikt voor consumptie, maar ze bevatten te veel suiker, te veel zout en te veel verzadigde vetten. En volgens het Voedingscentrum geldt ook op dit vlak dat jong geleerd oud gedaan is. Wie als kind went aan te zoet en te zout, neigt daar ook in een later leven toe. De gevolgen zijn al lang in ons straatbeeld en in onze gezondheidszorg zichtbaar.

De georganiseerde detailhandel was er als de kippen bij om te benadrukken dat in onze supers ook machtig veel gezonde producten te koop zijn. Dat zal, maar het is als antwoord op het zorgwekkende nieuws toch een tikje te gemakkelijk. Ligt alle verantwoordelijkheid bij de meestal onwetende consument?

De pijlen dienen natuurlijk in eerste instantie gericht te worden op de producenten. Niet alleen leveren zij ongezond voedsel, zij suggereren door reclame en verpakking vaak ook nog eens dat het juist om gezonde kost zou gaan. Denk aan al die repen en koeken die onze tieners op school door een dip heen moeten helpen.

Reclame en verpakkingen maken het voor een doorsnee ouder razend moeilijk om in de supermarkt de juiste keuzes te maken. En daar zou de overheid best een handje kunnen helpen. Door gezonde voeding een duidelijker plek in het onderwijs te geven. Door gezonde producten lager te belasten, zodat ze kunnen concurreren met soms spotgoedkoop ongezond eten. En door veel strenger op te treden tegen misleidende reclame.

menu