Commentaar: Pilotensalaris

Een piloot op luchthaven Schiphol. Foto: ANP/Evert Elzinga

Als één sector last heeft van turbulentie, dan is het wel de luchtvaart. Dat was al zo voor de uitbraak van het coronavirus, toen de milieuoverlast en economische bijdragen ter discussie werden gesteld. Het werd erger toen half maart de vliegtuigen aan de grond moesten blijven. Schiphol liep leeg, de lucht werd schoon, KLM belandde in financiële problemen.

De hulp die het kabinet daarna aan ‘onze’ luchtvaartmaatschappij heeft geboden, behoort tot de meest besproken steunmaatregelen van de afgelopen maanden. In de hitte van het debat is wel gesuggereerd dat KLM een zak met 3,4 miljard euro toegeworpen heeft gekregen, gratis geld. In werkelijkheid gaat het om een overheidslening van 1 miljard en een garantstelling voor commerciële leningen ter waarde van 2,4 miljard.

Dat alles onder voorwaarden. Zoals een vermindering van nachtvluchten, een halvering van de CO2-uitstoot, een reorganisatie om de kosten omlaag te brengen en een loonoffer van 20 procent door personeel dat meer dan driemaal modaal verdient.

Dinsdag werd bekend dat de KLM-piloten weinig voelen voor het salarisoffer. Ze willen een gesprek over deze voorwaarde. Woensdag werd bekend dat het gesprek er komt, half augustus. Weliswaar niet met verantwoordelijk minister Wobke Hoekstra, maar met een topambtenaar.

Voor het gesprek valt iets te zeggen. Arbeidsrechtelijk wringt het dat het kabinet een werkgever, in dit geval de KLM, dwingt salarisverlagingen door te voeren. Dat salaris is immers volgens cao-overleg tussen werknemer en werkgever vastgesteld. Hoekstra heeft eerder geprobeerd de beloningen bij KLM te beïnvloeden. Toen ging het om bonussen voor individuele bestuurders, daar kwam geen cao aan te pas.

Een gesprek kan een goede aanleiding zijn om nogmaals duidelijk te maken waarom het kabinet gedwongen is voorwaarden te stellen aan hulp aan KLM. Die steun is er niet alleen om het bedrijf, in 2019 uitgeroepen tot meest aantrekkelijke werkgever van Nederland, zo lang mogelijk overeind te houden. Die steun is er ook om duidelijk te maken dat deze woelige tijd om bijzondere maatregelen vraagt en ook bij KLM de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.

menu