Kan de verdubbeling van de N33 gered worden.

Commentaar: Zo kan de verdubbeling van de N33 gered worden

Kan de verdubbeling van de N33 gered worden. Foto: Archief DVHN/Anne Marie Kamp

Door een gebrekkige voorbereiding en tegenvallers bij de ombouw van de zuidelijke ringweg moet de provincie 78 miljoen euro bijpassen.

Dat geld wordt uit twee projecten gehaald. De verdere verdubbeling van de N33 en de snellere spoorverbinding Wunderline naar Bremen zijn van het grootste belang voor de sociale en economische ontwikkeling van Groningen. Goede verbindingen betekenen meer bedrijvigheid en banen. De N33 is een belangrijke verbinding naar een industrie- en havengebied, dat zeker gezien de energieproductie van nationale importantie is.

Bij de Wunderline is de eerste fase van het project financieel veiliggesteld. Er is nog een beetje tijd om voor de tweede fase het weggesluisde geld (18 miljoen) ergens anders weg te halen. De routes richting Eemsdelta zijn deels veredelde karrensporen. Daarom is het zuur dat het project N33 (Zuidbroek-Appingedam) is geplunderd. Van het budget (89 miljoen) is door de greep in de kas voor de zuidelijke ringweg (59 miljoen) nog maar 30 miljoen over.

Het bijzondere van de N33 is dat de aanpak van notabene deze rijksweg grotendeels door de provincie wordt betaald. Het tracé is ook met veel inzet en medewerking van omwonenden tot stand gekomen. Rijkswaterstaat is vol lof over de ‘indrukwekkende inbreng’ van de omgeving bij de plannemakerij. We hadden dit niet beter kunnen doen, vertelden de ambtenaren.

Rijk, provincie en gemeenten doen er verstandig aan om een groot deel van de weggevallen miljoenen uit het Nationaal Programma Groningen (NPG) te halen. De 1,15 miljard in deze pot is bedoeld om Groningen uit de gasdip te halen. In het NPG-plan is bereikbaarheid gekoppeld aan verduurzaming van het openbaar vervoer. In dit geval mag bereikbaarheid ook wel worden vertaald naar verbetering van infrastructuur. Dan maar even wat minder groene bussen en treinen.

De benodigde aanvulling voor de N33 hoeft niet alleen uit de NPG-pot te komen. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft van de Tweede Kamer de opdracht gekregen om een bijdrage te leveren aan de oplossing van het Ring Zuid-probleem. Dat heeft zij tot nu toe niet gedaan. Deze opdracht en de ereschuld van het rijk, die na het leegtrekken van de Groningse bodem met horten en stoten mondjesmaat wordt ingelost, maken dat de minister bij de redding van het project N33 niet op haar handen mag blijven zitten.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Commentaar
menu