Het geeft geen pas dat de gemeente Groningen de uitspraak van de Raad van State over de Kattenbrug probeert te omzeilen en de boel de boel laat.

De Raad van State legde de bouw van de brug over de diepenring ter hoogte van het Kattendiep dinsdag tijdelijk stil, maar gaf de stad 3x24 uur de tijd om de bouwplaats zo goed mogelijk begaanbaar te maken.

In plaats daarvan roerde aannemer Heijmans de bouwput niet meer aan. Hij vertrok woensdag na een korte veeg- en opruimbeurt, met achterlating van alle afzettingen en omleidingen.

Klap in het gezicht

De gang van zaken is een klap in het gezicht van de Raad van State en de inwoners van de stad.

Er is niet eens geprobeerd om een fietspad aan te leggen (fietsers blijven tegen het verkeer inrijden) of een fatsoenlijke (wandel)toegang naar bedrijven en woningen.

Daarmee negeert de gemeente de kans om iets van haar bevlekte blazoen op te poetsen. Daar is wel degelijk sprake van. Inwoners verwachten na het toekennen van een voorlopige voorziening dat hun gemeente zich aan zo’n uitspraak houdt, niet dat juristen die met trucs omzeilen.

Wethouder Roeland van der Schaaf (PvdA) is dat echter wel van plan en probeert de uitspraak met een ‘reparatievergunning’ van tafel te krijgen.

Ergernis over bestuurscultuur

De ergernis in de stad over deze bestuurscultuur neemt zienderogen toe en was mede aanleiding voor de rechtszaak. Volgens omwonende Kors van Bladeren past de brug niet in het bestemmingsplan en dient de overheid zich daaraan te houden. Bij een wijziging krijgen burgers en experts de kans om wat te vinden van de aantasting (al dan niet) van een beschermd stadsgezicht.

Groningen kiest voor een andere procedure met minder inspraak en negeert het bezwaar, ondanks dat Van Bladeren aangeeft tot de hoogste rechter te gaan. Groningen wacht de rechtszaken niet af en mag doorgaan van lagere rechters aan wie Van Bladeren een voorlopige voorziening vraagt.

Dan moet je als gemeente geen krokodillentranen huilen als een hogere rechter de bouw wel tijdelijk stillegt, die uitspraak accepteren en de zitting afwachten.

Gemeente als ontwikkelaar die de randen opzoekt van wat mag

Helaas is het niet de eerste keer dat Groningen bestemmingsplannen negeert. Bij de bouw van onder meer de Kunstwerf (Bloemsingel) en Mercado (Rode Weeshuisstraat) was daar ook al ophef over. De gemeente lijkt in veler ogen steeds meer op een ontwikkelaar die de randen opzoekt van wat mag.

De brug is een juridisch steekspel geworden met omwonenden en gebruikers van de binnenstad als speelbal. Dat doet het ergste vrezen voor de toekomst met een nieuwe - nog onduidelijke - omgevingswet.

Wachten kost tijd, maar Stadjers zijn gewend aan ellenlange bouwprojecten, zoals de parkeergarage Damsterdiep en busstation Bloemsingel, waar de eerste schop tien jaar geleden al de grond in ging. De Kattenbrug zelf zou ook al in 2019 klaar zijn en wordt (nog) niet gemist.

De Kattenbrug is nodig voor een alternatieve busroute langs de Stadsschouwburg (in plaats van over de Grote Markt). Maar heel hoog is de nood nu ook weer niet. De voorstelbare wens om voetgangers meer ruimte te geven, lukt tijdelijk ook met de bestaande busroutes over de markt (elektrische bussen maken geen lawaai en uitlaatgassen meer) en de Steentilbrug. Dat kost de bus meer tijd (dus geld) en maakt het er bij die brug niet fijner op, maar voor even is het niet onmogelijk.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Meningen