Boost voor nachttrein naar Scandinavië

De nachttrein is aan een comeback in Europa bezig. Foto: Archief DVHN

De Europese nachttrein is terug van weggeweest, ook in Nederland. Tijd om na te denken over een nachttreinverbinding met Scandinavië.

Mede door hernieuwde interesse in duurzame vormen van reizen, vertrekken de komende jaren vanuit veel Europese landen steeds meer nachttreinen. Door de algehele klimaatdiscussie lijkt een terugkeer van het beroemde concept TEE ook niet ondenkbaar.

Deze Trans-Europe-Express was in de jaren zestig en zeventig een netwerk van luxueuze binnenlandse- en internationale sneltreinen in Europa, naar een idee van oud-NS-directeur Franciscus Quirien den Hollander.

Luchtvaartlobby

Dit concept uit het verleden verloor het destijds van de luchtvaartlobby. Helaas voor die luchtvaartlobby liggen de zaken er nu anders bij. De tijd van nu is in het voordeel van het oude TEE-concept. De verwachting is dat er de komende jaren vanuit vele landen weer steeds meer van dit soort internationale treinen gaan rijden.

Zo ook vanuit Nederland, waar de Nightjet van de Oostenrijkse Spoorwegen ons vanaf de winter van 2020 slapend richting de Alpen zoeft. Het is niet ondenkbaar dat vervolgens ook Polen en Tsjechië weer op de nachtnetkaart komen te staan.

Lelylijn

Maar waar er vroeger al (langzame) treinen richting Scandinavië reden, lijkt zo’n verbinding nu verder weg dan ooit. Zeker als we vanuit het noorden ook dergelijke aansluiting op het internationale spoornetwerk willen, is het belangrijk dat de politiek hier tijdig over gaat nadenken.

Reden daarvoor is de Lelylijn: deze nieuwe spoorlijn kan de Scandinavië-(nacht)trein een extra boost geven. De trein naar Kopenhagen, Oslo en Stockholm bedient door de nieuwe Lelylijn een nieuwe regio én biedt nog eens flinke reistijdversnelling.

Dit komt doordat de Lelylijn tussen Amsterdam, Lelystad, Heerenveen en Groningen gebruikmaakt van het nieuwe Europese beveiligingssysteem (ERTMS) en geschikt is voor snelheden van wel 200 kilometer per uur. Samen met de bestaande Wunderline ontstaat zo een snelle en stabiele verbinding tussen de Randstad, Noord-Nederland en Noordoost-Duitsland. Dat is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige verbinding, die via het Ruhrgebied en Hannover loopt.

Verzet de wissel

Samen met de Wunderline tussen Groningen en Leer sluit dat aan bij het op 1 juli gepresenteerde advies van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur. In het rapport Verzet de wissel; naar beter internationaal reizigersvervoer per trein wordt in een analyse veelvuldig aangegeven dat investeren in grensoverschrijdend spoor goed is voor de Europese Unie.

Omdat nu verschillende technieken worden gebruikt, is het spoor nu nog inefficiënt en vaak ook onnodig duur. De Lelylijn wordt door nieuwe technieken direct een state of the art spoorlijn. Dit zorgt voor een snelle en robuuste verbinding naar de Scandinavische landen. Hiermee wordt de Lelylijn een voorbeeld voor grensoverschrijdende spoorverbindingen.

Het zou uiteindelijk vanzelfsprekend en aantrekkelijk moeten zijn om voor korte trajecten binnen Europa de trein te pakken, in plaats van het vliegtuig. Vervoer per spoor is namelijk veel duurzamer dan vliegen. Dus stap op de trein als je naar Parijs, Londen, Berlijn, Hamburg, Kopenhagen of Malmö wil.


Daniël de Ruig is mede-initiatiefnemer van de Lelylijn, Frank Menger is ov-specialist, Menno van der Veen is voorzitter van de Werkgroep Spoor in Friesland.

menu