Lezersbrieven: Ophef over IKEA en hou de scholen open

De IKEA in Groningen. Foto: Siese Veenstra

Waarom zoveel ophef over IKEA?

DVHN en andere media maken melding van een vrouw die de toegang geweigerd werd bij IKEA Groningen met haar tweeling van één in een buggy. Ik snap de ophef niet. Onze theaters zijn gesloten. In voetbalstadions zijn wedstrijden zonder publiek. Waarom? Je wilt geen 10.000 mensen op elkaar. Vóór corona kwamen er op een zaterdag 10 tot 15.000 klanten in de IKEA. Ze kunnen nu alleen open met minder bezoekers. Per 1000 m2 mogen er 100 klanten binnen. Dus de regel is: kom alleen of maximaal met twee en zonder kinderen. De regels staan duidelijk op de website en bij de ingang, tevens is een winkelwagentje verplicht om bij te houden hoeveel mensen er binnen zijn. Deze vrouw had een buggy bij zich, kan ook niet. Stel dat ze haar toelaten en achter haar staat iemand met een kind van twee en drie; waar trek je de grens? Eigenlijk zet mevrouw zichzelf voor schut en wil ze een winkel onderuit halen in de media. PS Ik ben niet verbonden aan IKEA.

Groningen, Kor Bakker

Ontroerend in memoriam

De kunst van het schrijven van een ‘in memoriam’ is om de lezer te pakken, te ontroeren en op gepaste wijze deelgenoot te maken van een afgesloten levensverhaal. Zaterdag gebeurde dat met het verhaal over Gerald Gras ( DvhN , 7/11). Met verve zelfs. Ik heb een prachtverhaal gelezen over een persoonlijkheid waarin de schrijver mij heeft meegenomen in het levensverhaal van Gerald, iemand die niet altijd een lieverdje zal zijn geweest, doch met een groot hart klaar stond voor een ander. Heel goed gedaan.

Groningen, Koos Reitsma

Hou scholen zo lang mogelijk open

Het is een veel besproken onderwerp: moeten scholen openblijven, of moeten ze dicht en moeten leerlingen online les volgen? Ik denk dat het beter is voor de leerlingen dat de scholen open blijven. Zo zullen leerlingen beter bijblijven met huiswerk. Dit heb ik zelf ervaren tijdens de eerste lockdown. Toen heb ik, met vele anderen, niet goed alles bijgehouden en gingen de toetsen niet bepaald goed. Sterker nog, ik ben blijven zitten doordat ik niet goed meedeed in de les. Er zijn dit jaar ook meer mensen dan normaal uit mijn leerjaar blijven zitten. Verder is actief contact met de docent beter dan een docent op een scherm. Zo kan een docent minder goed controleren of elke leerling het wel begrijpt. En de drempel is hoger om vragen te stellen. Ook missen veel leerlingen het sociale contact met klasgenoten. Als de situatie op de scholen uit de hand loopt wat betreft corona, zullen de scholen natuurlijk dicht zullen, maar ik denk dat het beter is om ze open te houden zolang het kan.

Stadskanaal, Wouter van der Waal (16 jaar), leerling Ubbo Emmius

Fokpremie helpt de aarde niet

De SGP komt met de geniale verkiezingsstunt om mensen die een vierde kind krijgen 1000 euro ‘babybonus’ te geven! Klaarblijkelijk gelooft de SGP dat het het lot van de aarde is om door de mensheid als gevolg van overbevolking vernietigd te worden. We zijn hard op weg, dus zou het verstandiger zijn een bonus uit te keren aan stellen (hetero én homo) die géén kinderen nemen en foksubsidies zoals de kinderbijslag af te schaffen.

Peize, Peter Nienhuys

Ozb Het Hogeland

Het is kwalijk dat de ozb in de gemeente Het Hogeland buitenproportioneel verhoogd wordt onder het motto dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Het is een misvatting dat ieder die een eigen huis heeft veel te besteden heeft. Veel mensen in Het Hogeland moeten het met een klein inkomen doen, bijvoorbeeld alleen AOW. En zij kunnen door dat eigen huis ook geen gebruik maken van gemeentelijke subsidies. B en W scheren alle huizenbezitters over één kam. Eigenlijk is het een asociale maatregel waardoor veel huishoudens in financiële problemen kunnen komen.

Winsum, Jan Stam

Pesten en beledigen

Ooit was ik betrokken bij het bestrijden van pesten op school, onder andere via de voorstelling Game Over! Docenten deden (en doen) hun best kinderen en jongeren bij te brengen dat pesten van een ander niet kan. Op dit moment wordt echter het beledigen van een ander bejubeld. Het behoort immers tot de vrijheid van meningsuiting. Ik meende dat vrijheid van meningsuiting juist inhoudt dat je alles mág zeggen, maar dat niet doet, omdat je rekening houdt met een ander. Pesten, nee; beledigen, ja? Kan iemand het me uitleggen?

Haren, Jan de Kort

Dieuwertje en de verzoening

Dieuwertje Blok, gezicht van het Sinterklaasjournaal, zegt dat het er niet om gaat hoe wij zwarte piet bedoelen, maar hoe anderen zich daarbij voelen ( DVHN , 7/11). Ja. En het gaat niet om gevoelens te miskennen, maar om hoe de discussie gevoerd is, in de Randstad, buiten de provincie. Hadden zwartepiet-critici zich met vrolijk gekleurde gezichten gemengd tussen de Dokkumse feestvierders, dan was er geen wegblokkade geweest. Hadden ze begrepen dat het om de onherkenbaarheid van de Sinterklaasknecht ging, dan hadden ze de roetveegpiet-weerstand gesnapt. Er is nu veel aandacht in de media voor de emoties van vijfde en latere generaties over wat hun (oud)betovergrootouders is overkomen. Er is een claim op de hele hedendaagse Nederlandse samenleving, zonder enig aandeel in een koloniaal verleden, om mee te leven en zich te beladen met een ‘koloniale last’. Historische appeltjes, gerijpt in de VS, worden anachronistisch geschild; emotie is de nieuwe knoet. Witte mensen voelen zich onterecht ter verantwoording geroepen. Daarmee lijkt een zwarte strijd gewonnen, maar worden veel witte (provincie?)harten verhard.

Coevorden, Irma de Ronde

menu