Opinie: Liever woonhuizen dan noodlijdend vliegveld

Vliegveld Eelde als parkeerplaats van door de coronacrisis buiten dienst gestelde KLM-vliegtuigen. Foto EPA/SIESE VEENSTRA

Bouw een woonwijk op het terrein van vliegveld Eelde. Het scheelt miljoenen belastinggeld en draagt bij aan het lenigen van de enorme woningnood. Dat stelt medisch specialist Oscar Jansen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur is niet van plan om een rijksbijdrage voor luchthaven Eelde toe te kennen. En dat is begrijpelijk. Er is gewoon te weinig bedrijvigheid om een gezonde businesscase te maken. Jaarlijks moet er 6 tot 8 miljoen van ons belastinggeld bij om het vliegveld open te houden. De toekomst van het vliegveld is met het wegvallen van het rijksinfuus zeer onzeker geworden. Mensen die er nog wel in geloven en met allerhande argumenten komen voor het bestaansrecht van het vliegveld, zoals maatschappelijk belang, zakelijke hub, privévliegtuigen, roepen om het hardst; geen van allen zijn dat evenwel houtsnijdende argumenten.

Stervend paard

Het maatschappelijk belang van het vliegveld zie ik niet. 8 miljoen per jaar aan een stervend paard uitgeven, daar waar een ziekenhuis om kan vallen als de jaarrekening een tekort van 3 miljoen laat zien, is niet te rechtvaardigen. Een recent betoog vanuit een groep zakenlieden dat pleit voor het openhouden van Groningen Airport Eelde om de zakenvluchten uit te kunnen voeren, is onbegrijpelijk. Blijkbaar is een rit van 1 uur en 20 minuten naar vliegveld Lelystad een te groot offer voor deze zakenlieden

Verantwoord alternatief

Met het verdwijnen van de rijkstoelage komt het einde van het vliegveld in zicht. Nu is het tijd om met een goed, maatschappelijk verantwoord alternatief te komen. Ik wil wel een voorzet doen. Niet omdat ik er verstand van heb, misschien zelfs juist niet. Maar misschien is het goed als een leek ook eens naar de materie kijkt, om een verfrissende blik toe te laten, een nieuwe invalshoek te bieden.

Woningnood

Wat ik zie is een blijvende, enorme woningnood. We groeien nog steeds als bevolking en de economische repercussies van een verstikkende woningmarkt lijken mij vele malen prangender dan een vliegveld voor een paar enthousiastelingen. Wanneer het vliegveld gesloten zou worden kan er gedacht worden aan het realiseren van een woonwijk op het terrein van het vliegveld. De locatie in een natuurlijke en beschutte omgeving maakt het wonen daar zeer aantrekkelijk waardoor exploitatie van de grond vele malen aantrekkelijker zal worden dan in de huidige situatie met een vliegveld aan het infuus. Het zonnepark kan helpen in de elektriciteitsvoorziening van de nieuwe woonwijk waardoor die ook nog eens meer toekomstbestendig is. In mijn lekenvisie is dit economisch vele malen interessanter, met een groter maatschappelijk belang en veel toekomstgerichter.

Uiteraard worden er ook nog piloten opgeleid. Wanneer het vliegveld zou sluiten is er altijd nog de mogelijkheid om een groot gedeelte van de pilotentraining in Amerika uit te voeren. Dit gebeurt nu al door enkele trainingsinstanties en is een goedkoop en levensvatbaar alternatief.

Offer

General aviation zal het grootste offer moeten brengen. Zij zullen moeten verhuizen naar Oostwold of Hoogeveen of naar microlight over moeten stappen. Maar in alle ernst, we kunnen toch geen vliegveld met een jaarlijkse injectie van 6 tot 8 miljoen redelijk vinden voor de hobby van de happy few?

Er is een hoop geld te verdienen voor investeerders en projectontwikkelaars, het leefklimaat in het Noorden zal verbeteren, en de woningnood zal verminderen. Geen belastinggeld meer naar een verloren zaak. Lang leve het wonen in het groen in het Noorden. Lijkt mij een uitgemaakte zaak. Maar ja, ik ben maar een leek.

Oscar Jansen uit Eelde is medisch specialist.

menu