Maak van de collegezaal een Fieldlab: studenten hebben meer baat bij interactief onderwijs dan bij een dagje naar de Keukenhof | opinie

Bezoekers tijdens een eerder Fieldlab-proefevenement: een optreden van cabaretier Guido Weijers in Utrecht op 20 februari 2021. ANP REMKO DE WAAL

De experimenten met testevenementen worden niet ingezet om het fysiek volgen van colleges weer mogelijk te maken. Pijnlijk, vinden Ilse Bijlstra Rotee en Abel de Kam, vooral omdat studenten al zo zwaar getroffen worden.

Vorige week woensdag maakte het demissionaire kabinet bekend toestemming te geven voor het op grote schaal organiseren van testevenementen. Goed nieuws voor de kaarthouders van voetbalclubs, dierentuinen en musea. Maar voor studenten is het pijnlijk om te zien dat het merendeel van de beschikbare testcapaciteit niet wordt ingezet om het fysiek volgen van colleges weer mogelijk te maken.

Studenten nog steeds thuis

Nu een groot deel van de bevolking aangeeft weer gewoon op kantoor te werken, zitten studenten in het hoger onderwijs nog steeds thuis. Voor hen valt er niet te sjoemelen met de maatregelen en adviezen. Tot Rutte en De Jonge groen licht geven houden hogescholen en universiteiten de deuren van de collegezalen grotendeels gesloten.

Natuurlijk snakken alle Nederlanders naar perspectief en studenten dienen daarin niet voorgetrokken te worden. Maar er wordt in het coronabeleid consequent te weinig rekening gehouden met de situatie waarin zij zich bevinden.

Nood wordt steeds hoger

Een jaar lang thuiswerken is extra zwaar wanneer dat huis uit een enkele studentenkamer bestaat. Over de eenzaamheid, concentratieproblemen en depressieve klachten die studenten ervaren is de laatste maanden al veel geschreven. En terecht, want de nood wordt steeds hoger.

Vooral studenten die dit jaar aan een studie begonnen, voelen zich vaak verloren. Zij kunnen het aantal ontmoetingen met hun klasgenoten soms op de vingers van één hand tellen.

Naast de inhoudelijke voordelen die ontmoetingen met medestudenten met zich meebrengt speelt ook het sociale aspect een rol. Een bijbaan, voor deze leeftijdsgroep toch vaak in horeca of winkel, is niet meer een vanzelfsprekende manier om contact te maken en geld te verdienen. Dit verkleint het sociale netwerk van studenten nog meer.

Eén dag veel te mager

Er ligt nu een plan om vanaf 26 april met behulp van sneltesten weer één dag per week college te kunnen volgen. Dit is veel te mager voor een groep jongeren die al sinds kerst thuis zit.

De evenementensector en de detailhandel hebben met creatieve oplossingen steeds een manier gevonden om gedeeltelijk weer door te kunnen. Deze energie zou ook in het hoger onderwijs gestoken moeten worden.

Twee vliegen in één klap

Daarom een oproep aan het demissionaire kabinet: maak van de collegezaal een Fieldlab. Als kenniseconomie slaan we zo twee vliegen in één klap: we verzamelen waardevolle informatie over de verspreiding van het coronavirus én geven studenten de kans om nog een aantal weken fysiek onderwijs te volgen.

De opzet kan bijna identiek zijn aan die van de festivals en sportevenementen die nu gepland worden. Studenten laten zich testen en krijgen bij een negatieve uitslag 40 uur de mogelijkheid om op hogescholen en universiteiten college te volgen. De testen worden gedaan in teststraten van Stichting Open Nederland, die nu toch al opgetuigd worden.

Voor studenten die positief testen, zich ongemakkelijk voelen bij een test of uit een risicogroep komen moet het onderwijs gelijktijdig ook digitaal aangeboden worden. Met de ervaring die docenten en professoren het afgelopen jaar hebben opgedaan moet dat geen obstakel vormen.

Geen volwaardige vervanging

Studenten en hun docenten worstelen zich al een jaar door de digitale leeromgeving heen. Dat is best een tijdje vol te houden maar geen volwaardige vervanging van het onderwijs in een collegezaal.

Studenten hebben het volgen van uitsluitend digitale colleges zonder al te veel mopperen snel geaccepteerd. De beloning voor deze flexibiliteit mag niet zijn dat het hoger onderwijs een ondergeschoven kindje wordt.

Moeilijk te rijmen

Nu vorige week bekend werd dat de overheid 925 miljoen euro uitgeeft aan het experimenteren met het openen van theaters en attractieparken lijkt dit toch te gebeuren. Dat valt moeilijk met elkaar te rijmen.

Laat daarom als overheid zien waar de prioriteiten liggen. Studenten hebben meer baat bij interactief onderwijs met diepgang en discussie dan bij een dagje naar de Keukenhof.

Ilse Bijlstra Rotee en Abel de Kam zijn derdejaars student journalistiek aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie