Opinie: Het is nu de tijd om te investeren in toerisme

Foto: Forum Groningen/ Deon Prins

Door de coronacrisis overwegen Nederlanders vaker dan voorheen om in Groningen op vakantie te gaan. Dat betekent dat er nu in toeristisch beleid geïnvesteerd moet worden.

Deze week verschenen er cijfers van het toerisme-onderzoeksinstituut ETFI (European Tourism Futures Institute) over de impact van de coronacrisis op de Groninger vrijetijdseconomie. Die liegen er niet om. Uit een enquête onder ondernemers blijkt dat ze verwachten dat als de crisis de rest van het jaar aanhoudt, 60 procent van de banen kan verdwijnen. Dat betekent dat er 11.000 Groningse banen op de tocht staan en er restaurants, winkels en musea dreigen te verdwijnen. En dat terwijl in het pre-corona tijd de vrijetijdseconomie één van de snelst groeiendes ectoren van Groningen was met een groeipercentage van 15 procent in de afgelopen vijf jaar.

Bezoekers van buiten zijn hard nodig voor de economie en de leefbaarheid van grote delen van Groningen. 75 procent van de mensen die het Groninger Museum bezoekt komt niet uit Groningen. Ook veel winkeliers moeten het hebben van bezoekers van buiten de provincie - met name Duitsers.

Corona is dé aanleiding voor transformatie van het toerisme

Nog geen drie maanden geleden werden bestemmingen geteisterd door ‘overtoerisme’. Plekken als Amsterdam en Giethoorn werden overlopen door toeristen. Zo kon het niet langer, besefte iedereen. De coronacrisis biedt de gelegenheid om de vrijetijdssector om te vormen. Om bestemmingen te maken waar toerisme het geluk van de eigen bewoners vergroot. Juist Groningen is dé plek voor zo’n transformatie. We hebben er alles voor in huis: onze prachtstad met bruisende cultuur en het ommeland waar de tijd in een ander tempo tikt. We streven hier naar een groene en digitale toekomst en een beter leven voor alle Groningers. Toerisme is een middel om die ambitie te realiseren. Het biedt de banen die passen bij onze regio en arbeidsmarkt.

Friesland en Drenthe zetten vol in op toerisme, Groningen (nog) niet

De provincies Friesland en Drenthe hebben het goed begrepen. Zij hebben van toerisme beleidsprioriteit gemaakt. Het Friese toerismebudget bedraagt 5,8 miljoen euro en het Drentse 3,9 miljoen euro per jaar. Groningen loopt daarin achter. Toerisme wordt in het Groningse coalitieakkoord ‘een kansrijke sector’ genoemd. Terecht. Maar het Groningse toerismebudget is substantieel minder dan die van de andere noordelijke provincies.

Regie en steun van Marketing Groningen nodig

De komende jaren zijn hard nodig om het toeristisch ecosysteem toekomstbestendig te maken. Er moet regie gevoerd worden vanuit een duidelijke visie voor de korte en lange termijn. Dit is nodig om de balans te vinden tussen de belangen van bewoners, bezoekers en bedrijven en ervoor te zorgen dat toerisme bijdraagt aan de welvaart en het welzijn van alle Groningers. Zonder visie en sturing kan het zomaar leiden tot Amsterdamse en Giethoornse ontwrichting, waar slechts enkelen de vruchten van plukken.

Daar ligt een belangrijke rol voor Marketing Groningen. Regiomarketing organisaties hebben zich inmiddels ontwikkeld van enkelvoudige promotiebureaus tot veelzijdige experts op het gebied van bestemmingsmanagement. Op de korte termijn helpen dit soort organisaties met het voorlichten van bewoners en bezoekers en het gidsen naar de plekken waar het coronaproof recreëren, winkelen en overnachten is. Het ontlast daarmee potentiële druktepunten. Op de langere termijn bouwen regiomarketing organisaties aan een sterk imago vanuit de identiteit van een stad en/of provincie. Op basis daarvan helpen ze een kwalitatief aanbod ontwikkelen, voor zowel de bewoner als de recreatieve en zakelijke bezoeker.

Meer ruimte voor toerisme in Groningen

Uit onderzoek van het consumentenprogramma Kassa blijkt dat door de coronacrisis de intentie van Nederlanders om in Groningen vakantie te komen vieren is gegroeid van 1 naar 5 procent. Er is dus grote potentie voor groei. Wij pleiten dan ook voor meer ruimte voor de vrijetijdssector in Groningen. We vragen het provinciebestuur drie dingen.

1) Geef toerisme beleidsprioriteit, bezuinig er niet op, maar investeer erin, bijvoorbeeld via het Nationaal Programma Groningen.

2) Bekijk de vrijetijdseconomie integraal: in samenhang met mobiliteit, arbeidsmarkt, onderwijs, leefbaarheid, cultuur, erfgoed, congressen, energietransitie en circulaire economie.

3) Zorg voor een toekomstbestendige rol voor Marketing Groningen op het gebied van bestemmingsmanagement. Er liggen enorme kansen. De kosten gaan voor de baat uit. Investeer je nu in de vrijetijdseconomie, dan investeer je in werkgelegenheid, leefbaarheid en trots. Dit is het moment.

Er gaat niets boven Groningen. Zorg dat dat ook voor de toekomst geldt.

Jouke van Dijk, Rijksuniversiteit Groningen, SER Noord Nederland, Waddenacademie; Stefan Hartman, European Tourism Futures Institute (ETFI), NHL StendenHogeschool; Karel Jan Alsem, Hanzehogeschool Groningen; Andreas Blühm, Groninger Museum; Dirk Nijdam, Forum Groningen; Willem de Kok, Martiniplaza, de Groningen Congres Alliantie; Egbert Brinks, Hoteloverleg Groningen; Patty Wageman, Stichting Oude Groninger Kerken; Dago Houben, Eurosonic Noorderslag; Hans Singelenberg, Koninklijke Horeca Groningen; Eric Bos, Groningen City Club; Klaas Holtman, Groningen Toerisme Coöperatie; Wim van de Pol, Noorderpoort College; Wim Moes, Alfa-College.

menu