Aangeboden door: linkbuildingmaster.nl

De zin en onzin van linkbuilding voor de ranking van je website

Foto: Pixabay

Iedere ondernemer wil goed vindbaar zijn op het internet. De beste manier om dat te bereiken is door te zorgen dat je hoog staat in de zoekresultaten van Google. Daar zijn verschillende technieken voor.

Een ervan is linkbuilding . Deze techniek draait om het plaatsen van links van en naar jouw website. Zo zorg je dat Google jouw website als waardevol beschouwt en hoger laat verschijnen in de zoekresultaten. Maar dan moet je het wel goed doen. Links kopen , fora spammen, veel intern linken of een combinatie van alles: wat kun je het beste doen?

De essentie van linkbuilding

Voor je besluit of en hoe je linkbuilding wil toepassen, moet je het begrijpen. De definitie van linkbuilding is: het genereren van links vanaf externe webpagina’s naar een specifieke website, met het doel een hogere waardering voor een zoekmachine als Google te behalen op voor die webpagina relevante trefwoorden. Dat wil dus zeggen dat jij - of de partij waar je deze taak aan uitbesteedt - links plaatst op andere websites die linken naar jouw website. Hoe meer jij genoemd wordt op relevante andere websites, hoe hoger jouw waardering in Google. 

Zoekwoorden toepassen

Wanneer je linkbuilding toepast dan doe je dit altijd met bepaalde zoekwoorden in het achterhoofd. Heb jij een website die schoenen verkoopt? Dan wil je bijvoorbeeld gevonden worden op zoektermen als ‘’schoenen’’, ‘’dames schoenen’’ of ‘’sportschoenen’’. Heb je ook een fysieke winkel in bijvoorbeeld Almere? Dan wil je jouw zoektermen zo specifiek mogelijk maken, bijvoorbeeld ‘’damesschoenen Almere’’. Een zoekterm als ‘’schoenen’’ heb je erg veel concurrentie op van grote winkels, maar iets specifieks als dames schoenen en dan ook nog uitsluitend in Almere biedt veel minder concurrerende websites. 

Google is intelligenter

Relevantie is het sleutelwoord als het aankomt op linkbuilding. Jaren geleden was het genoeg om je website over het hele internet te spammen op willekeurige websites, fora, in comment sections en onder artikelen. Daar kom je echter niet meer mee weg. Het algoritme van zoekmachines zoals Google is nu vele malen intelligenter en geraffineerder. Nu moeten de links verspreid worden op de juiste plekken. Dat betekent dat een link naar jouw website pas echt relevant is wanneer deze staat op een forum waar men op zoek is naar goede schoenen in Almere. Of op een blog waar men het heeft over hoe je de mooiste damesschoenen vindt via het internet. Kortom: je wil dat er naar jouw website gelinkt wordt vanaf plekken waar dezelfde zoektermen relevant zijn als op jouw site. 

De basis is je website

Om te zorgen dat je hoger in Google staat, moet je meer doen dan alleen links naar je website plaatsen. Een link naar jouw website is namelijk totaal niet relevant als de website zelf niet functioneert. Een degelijke website is meer dan een aantal webpagina’s met informatie. In ieder geval de volgende onderdelen van je site hebben direct invloed op je ranking in zoekmachines als Google:

  • de laadtijd van je website
  • interne links naar andere pagina’s binnen je eigen website
  • links naar andere websites met relevante informatie
  • zoektermen en variaties op zoektermen in je content 

Bezoekers willen een snelle website met een duidelijke structuur en gebruikersvriendelijkheid. De laadtijd, interne links en externe links hebben daar direct invloed op. Een website die je constant doorverwijst naar relevante pagina’s voor meer informatie is immers prettiger te gebruiken. Een snelle website voorkomt bovendien frustratie. 

Links kopen

Het proces van linkbuilden is zelf uit te voeren. Het kost je echter tijd. Bovendien is de kans aanwezig dat je het niet goed doet omdat je simpelweg niet alle kennis in huis hebt. Verkeerd toegepaste linkbuilding kan juist een negatief effect op je ranking hebben. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor op een partner in te schakelen voor linkbuilding. Je kunt dan niet alleen links vanaf externe websites kopen. Deze partij kan je vaak ook helpen met het optimaliseren van je website en het opstellen van een plan.

De redactie van Dagblad van het Noorden is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.
menu