Aangeboden door: Shirtsofcotton.com

Het T-shirt: een kledingicoon

-

Een T-shirt, een alledaags artikel wat in geen kledingkast ontbreekt. Decennialang  is het kledingstuk voor vele functies inzetbaar, voor mannen en voor vrouwen. Een extra laag voor wanneer het koud is, een ondershirt voor onder een overhemd, een T-shirt is voor talloze doeleinden een gat in de markt. Het staat aan de basis van zoveel outfits.

In dit artikel staat de geschiedenis van dit shirt van fundamentele waarde centraal. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Ontstaansgeschiedenis van het T-shirt

Maar hoe is de vorm van dit praktische kledingstuk ontstaan? Hiervoor gaan we honderden jaren terug in de tijd. De ontstaansgeschiedenis van de T-vorm begint namelijk in het jaar 400. Destijds kwam ze alleen voor als korte uniformjas, ook wel een tuniek genoemd. De eerste bedrukking verscheen rond de jaren 960 t/m 1279. Deze bedrukkingsmethode werd bewerkstelligd door een drukkende beweging van een zeef.

 

De vorm van het T-shirt en de eerste manier van bedrukking bestaat dus langer dan je misschien van tevoren dacht. Hoewel de fundamenten van T-shirts al lang bestaan, heeft het kledingstuk pas echt een statement gemaakt in de twintigste eeuw.

Populariteit in oorlogstijd

De populariteit van het heren T-shirt is van ongekend niveau. Dit was tijdens de jaren 30 en 40 al het geval. De soldaten die vochten tijdens de Eerste- en de Tweede Wereldoorlog droegen een T-shirt onder het uniform. Het zit altijd lekker en is niet zwaar. Hierdoor is het een perfect onderdeel van het militaire militair uniform. Het leger heeft het T-shirt een enorme portie populariteit meegegeven. Aangezien dit item nu werd geassocieerd met het leger, wilde iedereen het dragen. Hieronder vielen ook mijnwerkers, die gek genoeg altijd met een ontbloot bovenlichaam in de mijnschacht aan het werk waren. Samen met de eigenschappen als de eenvoudige wasbaarheid en het gemakkelijk gebruik is het T-shirt sindsdien een exponentiële lijn gaan volgen met betrekking tot populariteit.

Functioneel in communicatie

Het T-shirt staat niet alleen bekend om dat het lekker zit. Door de jaren heen hebben er protesten plaats gevonden. Allemaal met een politieke tot sociale standpunt of een culturele tot economisch standpunt. T-shirts zijn in deze situaties een middel om communiceren met de buitenwereld. Wie ben jij en waar je sta je voor? Wat zijn jouw stijlvoorkeuren waarmee je eigen identiteit uitstraalt? De eerste indruk van dit kledingstuk lijkt misschien een doodnormaal stukje stof. Integendeel, zo bescheiden als het shirt misschien oogt, bewijst het in de praktijk een definitie van formaat te hebben.

Commerciële behoefte

De commercie heeft vlak voor het begin van de twintigste eeuw een plotselinge stijging van de vraag naar T-shirts meegemaakt. Vroeger droegen mannen ondergoed wat eigenlijk te vergelijken is met een onesie . In het begin werd die doormidden geknipt. Hierdoor was het eenvoudig om het ‘T-shirt’ in de broek te doen. Uiteindelijk is dit concept geëvalueerd in het T-shirt, die toen als warme broodjes voer de toonbank gingen.

Bekijk ShirtsofCotton Online

Na het lezen van dit artikel schiet het je misschien opeens te binnen dat je nog een T-shirt nodig hebt. ShirtofCotton.com kan jou het T-shirt bieden wat jij nodig hebt. Het assortiment bestaat uit shirts met normale, maar ook extra lange T-shirts , zodat het niet snel uit de broek zal gaan. Verschillende maten halsopeningen die het mogelijk maken dat jij precies het aantal knopen van je overhemd kunt open doen waar jij je comfortabel bij voelt. Het shirt onder het overhemd is dus niet te zien. Ontdek de volledige collectie shirt van ShirtofCotton online.

De redactie van Dagblad van het Noorden is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.
menu