Aangeboden door: Univé

Hoe hou je je lichaam vitaal?

Foto: Pixabay

Hoe blijf je vitaal, ondanks de coronaquarantaine? Nu we massaal aan huis zijn gekluisterd, is fit blijven moeilijker – maar niet onmogelijk.

We geven een aantal tips om je lijf gezond te houden. En vertellen ook waarom de juiste zorgverzekering daarbij van belang is.

Blijf bewegen

Nu de sportscholen weken dicht zijn en we niet meer op de fiets springen voor werk, holt onze conditie achteruit. Toch kun je, met een béétje zelfdiscipline, de spieren aan het werk zetten.

Gebruik de tijd, waarin je normaal gesproken naar werk reist, bijvoorbeeld voor een extra lange wandeling met de hond. Stofzuig de woonkamer of speel een potje voetbal met de kinderen. Door nog even te bewegen voordat je plaats neemt op je thuiswerkplek, begin je alerter aan je werkdag en ben je productiever.

Maak het niet te bont

Loop niet te hard van stapel met intensieve sportprogramma’s als je doorgaans amper sport. Thuis kun je makkelijker geblesseerd raken door een verkeerde beweging. En daar zit je, vooral nu, vast niet op te wachten. Is het toch misgegaan? Of heb je (geen corona-gerelateerde) gezondheidsklachten? Bel dan vooral de huisarts, ook nu. De  basisverzekering dekt huisartskosten en met een restitutiepolis kun je bij alle ziekenhuizen terecht.

Neem genoeg pauzes

Blijf niet te lang achter je computer of laptop zitten. Door elk half uur op te staan en een rondje te lopen, verklein je de kans op stijfheid, RSI-klachten en trombose. Bedenk hoe je dagelijkse kantoorroutine eruit zag. Liep je geregeld de trap op? Loop dan bijvoorbeeld tijdens een van je pauzes de trappen in huis of in je flat op en af. Probeer bij computerwerk af te wisselen tussen zitten en staan. Telefoneer staand met collega’s.

Bewaak je slaapritme

Vooral nu we overdag zoveel corona-stress voor onze kiezen krijgen, is het belangrijk om voldoende kwalitatieve nachtrust te krijgen. Het is verleidelijk om ‘s ochtends lang in bed te blijven liggen, maar de kwaliteit van je slaap is belangrijker dan de duur. Sterker nog, door uit te slapen schop je je dagritme in de war en kun je je overdag minder uitgerust voelen. Hanteer elke dag min of meer dezelfde bedtijd en slaapduur om je op je fitst te voelen.

Volg je normale eetpatroon

Tijdens het thuiswerken liggen er allerlei snacks op de loer. Een ongezonde keuze is dan ook zo gemaakt – evenals een snelle greep in de koelkast. Zorg dat je niet meer eet dan nodig is en ongeveer evenveel op je bord schept dan voorheen.

Volg daarnaast zoveel mogelijk je gebruikelijke eetpatroon. Lunchte je op werk met drie boterhammen en een kop thee? Doe dit thuis dan ook. Bleef je van de koekjes en cola af? Hou dit op je thuiswerkplek dan ook vol. Neem in ieder geval de tijd om even, weg van je computer, een gezonde lunch naar binnen te werken. Zo eet je bewuster en ga je vol nieuwe energie verder.

De redactie van Dagblad van het Noorden is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.
menu