Leendert Klaassen. Foto Archief Jilmer Postma

‘Het gaat nu niet om geld en maatregelen'

Leendert Klaassen. Foto Archief Jilmer Postma

Met alleen meer geld en maatregelen is het probleem van het soms zeer moeizame schadeherstel in Groningen niet op te lossen, denkt ombudsman Leendert Klaassen.

Klaassen, die maandag bij Kamercommissie voor Economische Zaken zijn zorgen uitsprak over de schadeafhandeling in Groningen, denkt dat het vooral met de benadering van gedupeerden heeft te maken.

Gelijkenis
De Onafhankelijke Raadsman, die sedert april 2013 klachten over de schadeafhandeling onderzoekt, kreeg vorig jaar 267 klachten. Het aantal klachten over de schadeafhandeling was ruim 50 procent hoger dan in het jaar daarvoor. Het valt Klaassen op dat het Centrum Veilig Wonen (CVW), dat de afhandeling van de NAM heeft overgenomen, steeds meer onder vuur ligt.

En die klachten vertonen grote gelijkenis met die over de NAM. ,,Het niet nakomen van afspraken, botte experts, flinke overschrijdingen van afhandeltermijnen. Ook de wijze van communiceren is niet altijd even goed'', vat Klaassen samen in een rapportage.

Om vervolgens te concluderen dat ‘steeds meer mensen het gevecht voor een schadevergoeding niet meer aan kunnen. Al met al is de sfeer waarin schade wordt afgehandeld helaas niet verbeterd afgelopen jaar'.

Pijlijk
CVW-directeur Peter Krutyt reageerde maandag in Den Haag aangeslagen op de harde kritiek. ,,Ik vind het pijnlijk om dit te horen. Het is een heel vervelende conclusie. Zeker de helft van de klachten was te voorkomen. Daar gaan we de komende tijd mee bezig'', aldus Kruyt.

,,Het blijft een enorme opgave. Iedereen zoekt nu in Groningen naar een goede aanpak'', zegt Klaassen. ,,Het is ook lastig om te zeggen wat er nu precies fout gaat bij de afhandeling van schades en waarom er zo veel klachten over zijn.''

'Geen gemakkelijke oplossing'
Wat hij vooral mist is een meer persoonlijke aanpak in de manier waarop wordt omgegaan met gedupeerden. Empathie is vaak ver te zoeken, er wordt vooral gekozen voor een technische aanpak van problemen, aldus de ombudsman.

,,In dit soort processen is er geen makkelijke oplossing. Maar ik vind in elk geval dat er meer gekeken moet worden naar een persoonlijke aanpak. Maak per situatie een afspraak met de bewoners. Dat kost veel tijd. Toch denk ik dat dit soort keukentafelgesprekken de enige manier zijn om problemen later te voorkomen. Als we het niet persoonlijker maken, komen we niet uit deze situatie. Alleen zo kun je het vertrouwen weer herstellen. We moeten weg uit de machteloosheid waarin we gevangen zitten.''

menu