Waarom redt Hotel Wesseling in Dwingeloo het in een tijd vanvakantieveilingen en Groupon-deals wel en een oud bedrijf als Braams in Gieten niet? Antwoord: het is een familiebedrijf.

Wetenschappelijk onderzoek bevestigt wat Annemarie Wesseling al wel wist: een familiebedrijf heeft wat meer kans een crisis te overleven dan andere bedrijven. Hotel Wesseling is al sinds 1915 een begrip in Dwingeloo en omgeving, maar de geschiedenis gaat nog veel verder terug. In ieder geval tot 1662, toen Jacob Koning opdracht kreeg bier te leveren aan een inwoner van Dwingeloo.

Een kwestie van keihard werken

Het was het begin van een herberg op de plek aan de Brink waar een eeuw geleden het huidige hotel is gebouwd. Er is nog altijd sprake van een zekere bloedband tussen de huidige eigenaresse en de eerste. Trots prijkt het familiewapen van de Wesselings prominent op de gevel en op de bedrijfskleding. ,,Bij een familiebedrijf staat de toekomst voorop. Eerst de zekerheid voor het bedrijf, dan je eigen inkomen. We herinvesteren eerder dan dat we zelf winst pakken.''

Het faillissement van veel dorpshotels – met het nóg oudere hotel Braams in Gieten als triest toppunt - maakt de eigenaresse van hotel Wesseling niet zenuwachtig. De tijd vraagt volgens haar dat je als hotel van alle moderne gemakken voorzien bent. Hoe oud het ook is. Het is een kwestie van keihard werken, je eigen koers varen en zorgen dat je weet wat er speelt in de branche, maar ook in eigen streek. Annemarie: ,,We moet goed zijn in wat je doet. Als hotel moet je je niet te veel laten leiden door prijsdumping. Als je alleen mensen in je hotel hebt die 25 euro betalen voor een kamer inclusief ontbijt kan je niet de juiste balans houden van wat je aanbiedt en wat je kan behappen.'' Niet dat Wesseling helemaal de deur dicht houdt voor veilingacties, maar kortingsacties zijn er vooral voor de vaste klanten.

Weer helemaal sexy

Tegenwoordig bepaalt vraag en aanbod sterk de prijs, en dus ook wat je er als bedrijf aan over kunt houden. ,,Nu zijn we heel blij dat we een familiebedrijf zijn. Dat was toen ik samen met mijn partner Mark Bergmans het hotel overnam nog helemaal niet sexy. Nu staat het voor degelijkheid, waar voor je geld, zekerheid voor de toekomst en een goede organisatie voor en achter de schermen.'' Op de website staat de geschiedenis prominent uitgemeten, het hotelpand heeft sinds gisteren de status van gemeentelijk monument en de naam Wesseling komt nog prominenter in beeld dan voorheen.

De tiplijst van Annemarie voor het welslagen als dorpshotel is gelardeerd met algemeenheden, maar niet minder gemeend. Zorgen dat het personeel wil blijven en zich gebonden weet, zorgen dat er een luxe huiselijkheid heerst, dat je je vaste klanten kent, dus 33 kamers is wel genoeg en vooral ook samenwerken met anderen in het dorp. ,,Gastgericht zijn moet je niet alleen zeggen maar ook doen.'' Toch bepaalt de bloedband het beleid niet. Of dochter Fleur (19) ooit de scepter gaat zwaaien in het hotel moet ze vooral zelf bepalen, aldus Annemarie. Maar ze doet wel de hotelschool.

Je kunt deze onderwerpen volgen
PREMIUM