Klagen over vlucht helpt steeds vaker

Mensen die bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) klagen over een rotvlucht omdat ze bij de maatschappij geen gehoor vinden, krijgen steeds vaker alsnog compensatie.

Uit nieuwe ILT-cijfers blijkt dat in 2015 de helft van de 812 onderzochte klachten toch gegrond werd verklaard. Een jaar eerder kreeg slechts 29 procent van de klagers achteraf gelijk van de inspectie.

Die verklaart dat met een uitspraak van het Europees Hof, waardoor voortaan een compensatieplicht voor vertragingen door technische mankementen geldt.

De meeste mensen klagen nog altijd met het doel om een vergoeding te krijgen, blijkt uit de gegevens. Vorig jaar werden van KLM de meeste klachten onderzocht, in totaal 193. Daarvan werden er 82 alsnog gegrond verklaard, ondanks afwijzing door de airline.

Bij Corendon en Surinam Airways werden zo goed als alle onderzochte afwijzingen weer teruggedraaid door de ILT. Deze mensen hebben alsnog compensatie gekregen, meldt de luchtvaartinspectie.

Klik hier om terug te keren naar Reis!

Of like Reis! op Facebook, Twitter en Instagram

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.