Koud Canadees kamperen

Canada leent zich uitstekend voor de camper. Ook voor een midwinter roadtrip. Met de verwarming 24/7 aan en ski’s in de achterbak.

Aan het begin van de avond rijden we Banff binnen met ons 8 meter lang motorhome, door Canadezen RV genoemd. Spreek uit aarvie, wat staat voor recreational vehicle. Het is al donker, de jetlag werkt na: het voelt als middernacht voor ons. We rijden door een drukke winkelstraat, sneeuw markeert de weg. Het is buiten –12.

Het avontuur in onze winterse roadtrip in Canada zit hem in het rijden, het vinden van een geschikte slaapplek – wij willen juist niet op campings staan – en uitvinden waar de beste skicondities zijn. De skisneeuw bepaalt de route, zonder planning vooraf. In Banff parkeren we net buiten het schijnsel van straatlantaarns op een parkeerplaats waarvan we niet zeker weten of we er mogen overnachten. We nemen het risico. Een groot bord chicken wings, een American pizza en een goede nachtrust later rijden we in alle vroegte naar skigebied Sunshine. Er is net lekker veel verse sneeuw gevallen.

Friezin in Nakiska

Om er lekker in te komen stonden we een dag eerder al even op de ski’s in Nakiska, een klein skigebied bij Calgary waar we de RV ophaalden. In Nakiska lopen we Janna tegen het lijf, Friezin in Canadese dienst. Zij werkt hier als dispatch: ze staat continue in contact met de skipatrollers, de pistediensten en andere medewerkers. Zij zorgt dat alles vlekkeloos verloopt.

Janna is onze eerste aanraking met de organisatie van een Canadees skigebied. Want het gaat hier wel even anders dan in de ons bekende Alpen. Ten eerste hebben ze hier geen poortjes, maar echte mensen die je kaart scannen. Veel skigebieden houden dat bewust zo, omdat de gasten dan worden begroet en een kans hebben vragen te stellen. Canadezen zijn ook bijzonder beleefd. Voordringen zoals in Europa veel gebeurt is hier uit den boze.

Aan het einde van haar dienst rijdt Janna met ons mee en geeft onderweg wat tips. Waar halen we boodschappen? (De supermarkt waar we haar afzetten.) Welke koffieketen is echt Canadees? (Tim Hortons.) Hoe zijn de mensen hier? (Erg aardig en zeer beleefd.) Janna gaat verder in een streekbus naar huis, wij gooien de camper vol proviand. Boodschappen doen is een belevenis op zich, want de supermarkt is gróót. Alleen al voor melk is er keus uit tientallen soorten in een schap van ruim 12 meter lang. ,,Ik wil gewoon melk”, zucht ik. Niet alleen onze camper is belachelijk groot.

In Sunshine skiën we de hele dag door de boundary (zie kader). We pakken groomed en ungroomed slopes, maar hebben de meeste lol in de glades. Het sneeuwt de hele dag en dan heb je tussen de bomen nog het beste zicht. Wij vinden het heerlijk en vinden mooie routes zonder te weten waar we terechtkomen. In Canada beland je – mits je binnen de boundary blijft – altijd wel weer ergens op een piste.

In Lake Louise, nog zo’n gigantisch skigebied, is het de volgende dag meer van hetzelfde. Ook hier weinig zicht vanwege de sneeuwval, maar we hebben wel enorme mazzel met een ontmoeting met een paar skipatrollers. Zij gidsen ons naar fraaie plekken en ze vinden het bovendien leuk om de volgende dag met twee Nederlandse skiërs op pad te gaan buiten de boundary.

De volgende ochtend halen we een grote mok koffie bij Tim Hortons en rijden dan naar de berg, naar de skipatrollers Merik – ,,we save lifes and break hearts all day’’ – en zijn vriendin Alex (bijnaam Army) – ,,and we just look good’’. Eerst een stuk met de lift, daarna nog een uur verder omhoog op de toerski’s en wachten tot de wolken openbreken. Daar, boven op een berg zonder liften, in de back country, voelen skikameraad Vincent en ik hetzelfde: hier zijn we gelukkig.

Prachtige afdalingen over dito sneeuw, vermoeiende tours die meer dan die moeite waard zijn en uitzichten over de Canadese Rocky Mountains die nooit vervelen. Deze dag heeft alles waarvoor we naar Canada kwamen. We bedanken Merik en Army voor het gebruik van hun achtertuin. Dat bedankje is in Lake Louise-stijl in de Powder Keg Lounge met een bord nachos met hete saus en een Caesar, een Canadese Bloody Mary.

Dan gaan we naar het vierde en laatste officiële skigebied: Jasper. Dat is nog een eindje rijden. Door het donker. Over een ijsweg. In niemandsland. Dwars door een National Park.

Icefields Parkway

Jasper ligt aan de andere kant van de Icefields Parkway, ‘s winters een 230 kilometer lange ijsweg. Het is een trekpleister voor toeristen in het zomerseizoen, want het is een fenomenaal stuk asfalt door twee National Parks die zijn vergeven van bruine beren en grizzlyberen. Natuur op zijn best.

Nu is de gehele weg bedekt met ijs; vegen gebeurt nauwelijks, strooien is een kansloze missie. Dus rijden er vooral grote four wheel drives en sterke vrachtwagens. Tja, en wij ... met onze 8 meter lange camper van 4000 kilo. Het is de meest meditatieve roadtrip die we ooit maakten. Het is stil langs de weg. We stoppen een paar keer om te genieten van de rust.

Behouden aangekomen in Jasper eten we hamburgers met uitzicht op vier verschillende big screen tv’s met elk een andere Amerikaanse/Canadese populaire sport in de uitzending. Het is ijskoud en verlaten op straat. We zoeken een afgelegen parkeerplaats bij het skigebied.

In Marmot Basin hebben we de volgende dag het beste weer van de hele trip waardoor we mooiere lijnen kunnen skiën dan op de andere dagen. Eindelijk blauwe lucht die aan het einde van de middag roze kleurt. We skiën hier aan de randen van de boundary. De sneeuw is als suiker, we genieten volop van de zoetigheid. Die avond kruipen we volledig voldaan onder de dekens in ons rollende chalet.

Morgen voor de laatste keer langs Tim Hortons voor een kop koffie (die we eigenlijk niet erg lekker vinden) en een laatste dag skiën, midden in Jasper National Park. Maar zeker niet voor de laatste keer skiën in Canada!

Lees meer avonturen van Gijs en Vincent op hun reiswebsite voor de actieve reiziger

IJsvissen in Canada

Klik hier om terug te keren naar Reis!

Of like Reis! op Facebook, Twitter en Instagram

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.