Schade verloren koffers is ruim 1,9 miljard euro

Reizigers wachten op hun koffers bij een bagageband op de luchthaven Schiphol.

Op elke duizend passagiers raken nog altijd zo’n zes (reis)koffers zoek, zo blijkt uit het jaarlijkse bagagerapport van IT-dienstverlener SITA.

Dat is 70 procent minder dan tien jaar geleden, maar toch altijd nog goed voor een totale schadepost van ruim 1.9 miljard euro per jaar.

Behalve stress en ergernis bij de reiziger betekent zoekgeraakte bagage voor luchtvaartmaatschappijen heel veel extra arbeid. De bagage moet immers eerst worden opgespoord en naar de passagier gebracht worden, naar zijn huis of vakantiebestemming. Omdat steeds meer mensen het vliegtuig pakken – vorig jaar bijna 3,8 miljard personen – blijven vermiste koffers een levensgroot probleem

Postpakjes en zelfs via internet bestelde pizza’s kunnen de afnemers van vertrek tot aankomst volgen. Maar met koffers wil dit nog maar niet lukken. Maar volgens branchevereniging IATA gloort er licht aan de horizon. De luchtvaartmaatschappijen die zijn aangesloten bij IATA, verreweg de meeste, hebben afgesproken dat koffers vanaf juni volgend jaar tijdens de hele reis te volgen moeten zijn.

Om dat voor elkaar te krijgen, moeten luchtvaartmaatschappijen, vliegvelden en bagage-afhandelaars samenwerken om gegevens uit te wisselen. Onder andere SITA, opgericht door en eigendom van maatschappijen en luchthavens, levert daar IT-oplossingen voor.

Vanaf juni 2018 zijn de bij IATA aangesloten maatschappijen verplicht de koffers op vier momenten tijdens de reis te identificeren en dat vast te leggen. Bij het inchecken op de luchthaven, wanneer de koffer aan boord gaat, eventueel wanneer de bagage van het ene naar het andere vliegtuig gaat en bij aankomst op de eindbestemming.

,,Wanneer die systemen operationeel zijn, kunnen luchtvaartmaatschappijen deze informatie ook delen met de passagier, zodat deze kan volgen waar zijn koffer is”, legt SITA uit. ,,Net zoals bij een pakje dat via internet besteld is.” Wanneer er iets misgaat, kan de passagier of maatschappij ook eerder ingrijpen.

Wanneer passagiers overstappen, van het ene toestel of maatschappij naar het andere gaat het vaak mis. ,,In bijna de helft van de gevallen waarin er iets misgaat met het vervoer van de koffer, is het op die momenten”, weet SITA. ,,Zeker wanneer sprake is van een krappe overstaptijd.” De provider denkt dat het kan helpen wanneer realtimedata beschikbaar zijn over waar de koffer op welk tijdstip is.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Reis
Nederland