Bezoek aan sekswinkel Easytoys verdubbeld na rel met KNVB en FC Emmen. Bedrijf voelt zich geen winnaar: 'Wij willen erkenning'

Eric Idema, directeur van Easytoys. Foto: archief Harry Tielman

De KNVB en FC Emmen staan lijnrecht tegenover elkaar door de sponsordeal die de Drentse club wil aangaan met sekswinkel Easytoys. Maar is die potentiële hoofdsponsor stiekem niet allang winnaar, na alle media-aandacht?

Easytoys maakte tijdens de coronacrisis al een fikse groei door. Voordat het bedrijf deze week in het nieuws kwam door het conflict met de KNVB, bezochten dagelijks 100.000 mensen de website met speelgoed voor volwassenen.

Dat bezoekersaantal is nadat het besluit van de KNVB naar buiten kwam verdubbeld. De enorme groei in websitebezoek levert meer orders op, maar daar gaat het directeur Eric Idema van Easytoys niet om. Hij ontving een vrachtlading aan steunbetuigingen en merkt op dat het bedrijf en FC Emmen de gunfactor hebben van de consument.

'In hokje met seksindustrie geplaatst'

,,Natuurlijk heeft al die aandacht grote waarde, maar ik voel me geen winnaar’’, zegt Idema. ,,We worden in het hokje van de seksindustrie geplaatst. Daar schaar ik de prostitutie onder, maar zo zijn wij helemaal niet en zo wil ik niet te boek staan. We doen zoveel meer. Daar wil ik erkenning voor.’’

De directeur benadrukt dat de sponsordeal absoluut niet is bedoeld als stunt om aandacht te genereren. ,,Dat is niet de intentie geweest. Mijn roots liggen in Drenthe en ik heb een warm hart voor de regio. Het bedrijf doet het goed en FC Emmen kwam op het juiste moment met het juiste voorstel.’’

'Easytoys is gerespecteerd bedrijf'

De voorman van Easytoys krijgt bijval van sportmarketeer Chris Woerts. ,,Het is goed dat dit in de publiciteit is gekomen. De beslissing van de KNVB is hypocriet. Easytoys is een gerespecteerd bedrijf, dat werkgelegenheid biedt en niets illegaals doet. Waar bemoeien die moraalridders in Zeist zich mee?’’

De voormalig commercieel directeur van Feyenoord ziet dat de rel vooral Easytoys geen windeieren legt. ,,Je wint pas echt als je op het shirt mag staan. Maar naast de groep die de webwinkel al kende, levert deze aandacht ook veel nieuwe bezoekers op. Mocht het allemaal niet doorgaan, dan is het vooral sneu voor FC Emmen.’’ De club loopt naar verluidt een half miljoen euro mis als de deal afketst. loading

Oorverdovend stil bij Eredivisie CV

Woerts vindt het opvallend dat het tot nog toe oorverdovend stil blijft uit de hoek van de Eredivisie CV (ECV), de instantie die de belangen van eredivisieclubs behartigt. ,,Maandag is er weer een ECV-vergadering. Als ik FC Emmen was, zou ik het daar op de agenda zetten. Dan kan de club met alle andere leden een statement maken.’’

De marketeer heeft weinig vertrouwen in het kort geding dat de Drentse club heeft aangespannen tegen de voetbalbond. ,,Vaak zie je dat de rechter zijn vingers niet aan besluiten van de KNVB brandt.’’

Ook Idema van Easytoys weet dat rechtszaken tegen de KNVB vaak in het voordeel van de voetbalbond uitvallen. ,,Maar moet ik dan maar stoppen? Ook al is het een kleine kans: we moeten ons gelijk zien te halen.’’

menu