Tim van der Molen van de afdeling merchandise is in de FanCorner bezig met het opvouwen en inpakken van de shirtjes met de naam Robben.

De terugkeer van Arjen Robben laat bij FC Groningen de kassa rinkelen

Tim van der Molen van de afdeling merchandise is in de FanCorner bezig met het opvouwen en inpakken van de shirtjes met de naam Robben. Foto: Peter Wassing

De terugkomst van Arjen Robben legt FC Groningen beslist geen windeieren. De verkoop van seizoenkaarten en shirt-jes heeft een enorme vlucht genomen, terwijl de club ook met de sponsoring een klapper maakt. Marketingmanager Edwin Froma – en hij niet alleen – is een gelukkig man.

FC Groningen is hard op weg om dit seizoen alle 15.000 seizoenkaarten aan de man of vrouw te brengen. Volgens de laatste stand van zaken van gistermiddag vijf uur zijn er inmiddels 11.408 verkocht. ,,We zijn aardig op weg om het maximaal aantal seizoenkaarten dat we beschikbaar hebben te halen’’, zegt marketingmanager Edwin Froma. ,,We zijn de enige club in Nederland die nu al meer seizoenkaarten heeft verkocht dan in het vorige seizoen. Dat is een direct gevolg van de terugkomst van Arjen Robben bij zijn jeugdliefde. Heel veel mensen willen daar bij zijn.’’

Het gaat heel hard met de kaarten

Vorig seizoen gingen er bij de Trots van het Noorden nog 9.600 seizoenkaarten over de toonbank. Froma: ,,Nadat zaterdag bekend werd dat Robben bij FC Groningen terugkomt, ging het heel hard met de kaarten. Nu is dat tempo wat afgevlakt, maar de verkoop gaat aardig door. We zijn hier hartstikke blij mee. Geweldig om te zien wat de komst van Arjen naar zijn oude club teweegbrengt.’’

Volgens de manager is er een grote groep supporters die de seizoenkaart verlengde. ,,We zien ook mensen die dat eerder niet hadden gedaan, maar nu alsnog toch weer een kaart hebben gekocht. Daarnaast zijn er ook een paar duizend nieuwe seizoenkaarthouders. Het is natuurlijk een unieke kans, ook voor jongeren die hem nooit in het echt hebben zien spelen, om de comeback van Arjen Robben met eigen ogen te aanschouwen. Daar kan je later in je luie schommelstoel mooi over vertellen.’’

Wereldster

Maar het positieve effect van de komst van de uit Bedum afkomstige wereldster houdt niet op bij de verkoop van seizoenkaarten. ,,We hebben deze week zeven aanvragen voor het huren van een skybox voor het volgend seizoen binnengekregen’’, vertelt Froma. ,,Zoveel hebben we er niet eens meer beschikbaar. Er zijn met de gegadigden afspraken gepland en dan moeten we zien of we contracten kunnen afsluiten. Dat gebeurt wel via het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Dat is wel zo netjes.’’

De accountmanagers van de commerciële afdeling van FC Groningen hebben het door de Arjen-Robben-hype plots een stuk drukker gekregen. ,,Sponsors die eerder wilden stoppen, willen toch graag blijven. Maar ook met nieuwe sponsors zijn afspraken ingepland. Een wedstrijd met Arjen Robben is natuurlijk ideaal om met je relaties naar toe te gaan en om te netwerken.’’

Losse toegangsbewijzen

Naast de gewone seizoenkaarthouders gaat het Hitachi Capital Mobility Stadion, ook wel bekend als Euroborg, plaats bieden aan sponsors en hun relaties, terwijl verder losse toegangsbewijzen in de verkoop gaan. Ook is er plek voor 1.000 uitsupporters. Verder worden er via de stichting ‘Laat ons weer eens samen juichen’ door particulieren, bedrijven en beroemde oud-spelers als Erik Nevland, Luis Suárez, Virgil van Dijk én Arjen Robben seizoenkaarten aangeschaft. Die komen ten goede aan kinderen en volwassenen met weinig geld. Froma: ,,Dat heeft al 500 kaarten opgeleverd. Zo zitten niet altijd dezelfde mensen in het stadion.’’

Nadat bekend werd dat de 36-jarige oud-speler van PSV, Chelsea, Real Madrid en Bayern München na een jaar afwezigheid weer zijn kicksen zou onderbinden, kreeg ook de shirtverkoop bij FC Groningen een boost. Niet toevallig vliegt het shirt met nummer 10 en en de naam Robben als een warm broodje de Euroborg uit. ,,We hebben nu 1300 nieuwe shirts verkocht, waarvan 850 met Robben erop. Ik moet weer gaan bijbestellen. Het maatje L is al uitverkocht’’, zegt Froma.

Geen behoefte aan vergoeding

Het is afwachten hoeveel toeschouwers in deze coronatijden straks daadwerkelijk in het stadion zitten. ,,Dat hangt af van hoe snel de versoepelingen gaan’’, zegt de manager. ,,Mensen die bij een wedstrijd niet naar binnen mogen, kunnen een vergoeding krijgen. Maar veel van onze seizoenkaarthouders hebben al aangegeven daar geen behoefte aan te hebben.’’

menu