Directeur Gudde van FC Groningen wil minder eenheidsworst in de groene kathedraal

Met het beleidsplan 2020-2025, dat FC Groningen dinsdag presenteerde, laat de nieuwe directie van de club een ander geluid horen dan voorheen. Eén doelstelling blijft wel hetzelfde. De hut moet weer vol.

De groene kathedraal van FC Groningen deed, ook in het pre-coronatijdperk toen er nog wél publiek in mocht, zijn naam vaak iets te veel eer aan. Bij elke thuiswedstrijd bleef consequent een zee aan groene stoeltjes onbezet. Ook honderden businessseats boden vaak een troosteloze, lege aanblik. Een wereld van verschil met de beginjaren van Euroborg, toen er geen muis meer bij kon en er wachtlijsten bestonden voor seizoenkaarthouders en sponsors die een skybox wilden bemachtigen.

,,Ik denk dat het toen de nieuwigheid was die zorgde voor een uitverkocht huis en natuurlijk het succes op het veld'', zegt algemeen directeur Wouter Gudde van FC Groningen in een speciale uitzending van Het Ballenhok , de online voetbaltalkshow van deze krant die dinsdagavond met een extra editie op de kanalen van Dagblad van het Noorden te zien was. In de show gaf de directie van de Trots van het Noorden een toelichting op het nieuwe beleidsplan 2020-2025, 'Samen naar de Grote Markt'.

Onbenutte mogelijkheden

De onbenutte mogelijkheden in het stadion vertegenwoordigen een totale waarde van 4 miljoen euro. Die wil directeur Wouter Gudde de komende jaren binnenhalen voor zijn organisatie. De grote vraag is alleen hoe je de loop er weer in krijgt. Gudde heeft er wel concrete ideeën over.

,,Het is zaak dat je blijft vernieuwen. We moeten ons realiseren dat de economie in de afgelopen tien jaar enorm is veranderd. Het is veel meer een beleveniseconomie geworden. Waar het 15 jaar geleden een traditie was om elke weekend naar het voetballen te gaan, kan je tegenwoordig overal naartoe. Wij zullen veel meer een meerwaarde moeten gaan vertegenwoordigen. Het gaat al lang niet meer alleen om die twee keer drie kwartier. Het gaat om het hele plaatje.''

Gudde beseft wel dat het publiek in de eerste plaats voor het voetbal komt. Waar in het recente verleden nogal eens werd afgegeven op het kijkspel, moet de toeschouwer in de komende jaren in ieder geval passie en strijd voorgeschoteld krijgen bij FC Groningen.

,,Dat is de basis'', zegt Gudde. ,,Maar als dat een keer niet lukt, moeten het daaromheen in ieder geval tot in de puntjes geregeld zijn.'' De directeur richt zijn pijlen op vernieuwing binnen en buiten het stadion, op digitalisering (betere wifi), uitbreiding en verandering van de horeca en op segmentering op de tribunes. Met dat laatste moet de eenheidsworst binnen het stadion verdwijnen.

Groene stoeltjes overal hetzelfde

,,We hebben een fantastisch stadion van binnen, maar elke tribune ziet er hetzelfde uit'', legt Gudde uit. ,,De groene stoeltjes zijn overal hetzelfde, het aanbod bij de horecapunten is overal hetzelfde, terwijl op de tribune van de Z-side een heel andere doelgroep zit dan bij de families op de Koeman-tribune.'' Voor de Noord-tribune van de harde kern ligt al een heel plan klaar om er 'een geheel eigen huis van te maken', zoals Gudde het noemt.

,,We zijn naar ze toe gegaan en hebben gezegd, hier heb je een fictieve zak met geld. Zeggen jullie maar hoe het moet en als het realistisch is, gaan we het doen. Er is een aantal geweldige ideeën uit voortgekomen en die gaan we doorvoeren.'' Te denken valt aan versiering van de grote groene wanden achter de tribunes en extra horecapunten, zodat er sneller versnaperingen kunnen worden gehaald. De andere tribunes volgen met eigen ideeën.

Van de parkeerwachter tot de directeur

Ook maakt Gudde de komende jaren een groot punt van de gastvrijheid in en rond het stadion. ,,Van de parkeerwachter tot de algemeen directeur moet iedereen dezelfde boodschap verkondigen, waarbij het nog belangrijker is dat die parkeerwachter het doet dan ik. Die ziet veel meer mensen. We willen op dit gebied echt stappen gaan zetten.''

,,Als je ziet hoe het in Duitsland, Engeland of Amerika gaat. Daar zijn sportevenementen al veel meer ingericht op een hele middag en een hele avond uit. Dat willen wij ook en om dat te realiseren hebben we iedereen nodig.''

In zijn droom ziet Gudde het plein voor het stadion al uren voor de wedstrijd vol staan. ,,We hebben daar toch die hele hoge betonnen trappen. Daar ga je een paar uur voor de wedstrijd lekker een biertje drinken met zijn allen, een hamburger eten, daar moeten activiteiten voor de kinderen zijn. Dan ben je gewoon een hele dag weg. Daar gaat onze voetbaleconomie naartoe.''

menu