Drafsport in Nederland profiteert van Zweeds model: zaterdag wordt de eerste meeting verreden in Wolvega

Rick Ebbinge en Daisy Paling met Alex. Foto: Geert Koops

Het zijn zware tijden voor de Nederlandse drafsport. Door het coronavirus kon er lange tijd niet worden gekoerst. Nu komt er ruimte om weer op te starten. Met dank aan een Zweeds draaiboek.

Zaterdag wordt in Wolvega de eerste meeting verreden na een stop van acht weken. Sinds 11 maart lagen de draverijen in Nederland stil. Een verplichte stop, opgelegd door de overheid, die grote gevolgen had voor het Nederlandse trainersgilde. Er kwam geen prijzengeld binnen.

,,We bereiden de paarden voor, maar konden deze lange tijd niet uitbrengen in koersen’’, vertelt trainer Jeroen Engwerda, die samen met Paul Hagoort een dependance in Zweden hebben opgezet. ,,Het extra inkomen aan prijzengeld dat je in de koersen doorgaans verdiende, was er dus niet. De maandelijkse vaste lasten, zoals personeelskosten gingen en gaan gewoon door, dus financieel gezien hakt het er behoorlijk in. ,,De dependance in Zweden is nodig, zodat de voortgang van mijn bedrijf niet in gevaar komt.”

Stalgebouwen in Göteborg

Engwerda kwam terecht in Zweden, waar de koersen gewoon doorgaan. Met collega-trainer Hagoort heeft Engwerda een accommodatie gehuurd in Zweden. ,,Wij hebben twee stalgebouwen kunnen huren in de omgeving van Göteborg tot ongeveer 1 oktober. De trainingsfaciliteiten zijn uitstekend. We hebben de beschikking over een goede baan, een zandstrip om te joggen en een strip die heuvelop het bos in gaat. Ook krijgen we allebei onze eigen stal. Dat werkt prettig, want je heb immers je eigen werkwijze. Op organisatorische vlakken werken we veel samen en springen elkaar bij waar nodig. In totaal trainen we daar dertig paarden, ieder vijftien, waarmee we op de Zweedse drafbanen actief zullen zijn. In de directe omgeving is een tiental banen waar onze paarden kunnen deelnemen aan de draverijen.”

In Zweden wordt een drafbaan beschouwd als een arbeidsplaats. Naast de beroepstrainers en -rijders, zijn er veel andere beroepsgroepen actief in de wereld van de drafsport, zoals stoeterijen, dierenartsen, hoefsmeden en foeragebedrijven.

Zonder toestemming geen toegang tot Zweedse drafbanen

Het stilleggen van een totale bedrijfstak zou in Zweden grote economische gevolgen hebben ter waarde van honderden miljoenen euro’s. Door heel strikte naleving van protocollen kan ieder betrokkene zijn beroep blijven uitoefen. Uiterlijk 24 uur van tevoren moet een professional zich hebben aangemeld bij de betreffende drafbaan en er geldt een maximum aantal van paardenverzorgers per stal. Zonder toestemming is er geen toegang tot de Zweedse drafbanen. Publiek is dus ook niet aanwezig tijdens de koersen. Weddenschappen worden online geplaatst en de koersen zijn live te volgen via diverse kanalen.

Victoria Park Wolvega begint zaterdag op basis van het Zweedse draaiboek. Jeroen Engwerda is daar blij mee. ,,Los van deze Zweedse dependance ben ik het liefst in eigen land actief. Niet alleen voor mijzelf, maar vooral voor mijn klanten, die hun paarden bij mij hebben gestald. Die zien hun paard het liefst op de Nederlandse banen. Dat begrijp ik goed. Voor de toekomst van mijn bedrijf moet ik wel.”

Engwerda’s eerste rijder Rick Ebbinge zal veel in Zweden actief zijn, samen met leerling-pikeur Daisy Paling en groom Mylène Kooiman. Het is een hele klus om deze dependance op te starten. Niet alleen financieel, maar ook organisatorisch.

Prijzengeld fling hoger dan in Nederland

Het werken in het land waar Rick Ebbinge vorig jaar de wereldtitel behaalde, is niet nieuw voor de Drent, die in het verleden bij de Zweedse toptrainer Stefan Hultman heeft gewerkt. ,,Een flinke uitdaging voor ons team, maar ook een mooi avontuur. Vanmorgen hebben we voor het eerst hier getraind en dat beviel erg goed. De trainingsfaciliteiten zijn optimaal en voor de paarden zijn ruime paddocks aanwezig. We zullen de komende weken onze draai moeten vinden, maar dat geldt ook voor de paarden, die moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. Vooralsnog ziet dat er goed uit. Er zijn legio startmogelijkheden en het prijzengeld ligt flink hoger dan in Nederland. Naast goede sportieve prestaties is dat natuurlijk wel waarvoor we deze kant op gaan. Jazzy Mad Money heeft woensdagavond met een tweede plaats de eerste Zweedse kronen verdient”, vertelt Ebbinge, die de prolongatie van zijn nationale titel wel in gevaar ziet komen. ,,Dat is wel jammer, maar als wij in Zweden goede prestaties neerzetten, dan is dat net zo mooi. De toekomst zal dit uitwijzen.”

Hopelijk in juni in Stadspark Groningen

Nu de eerste stappen zijn gezet in Wolvega, hoopt ook het baanbestuur van de drafbaan Groningen dat er spoedig weer kan worden begonnen. De baan in het Groninger Stadspark had normaal gesproken al drie koersdagen achter de rug. Men hoopt nu dat in juni de paarden weer gaan draven in het Stadspark. De baan is van groot belang voor de Nederlandse drafsport. Zonder breedtesport is er geen topsport. Nu de gemeente Groningen een andere invulling wil geven aan het Stadspark, ziet de toekomst van de drafsport in Groningen er somber uit.

Rick Ebbinge, die als kleine jongen al op de baan te vinden was, snapt de opstelling van de gemeente niet. ,,Dat draverijen en muziekevenementen niet samen kunnen gaan, is onzin. De afgelopen jaren heeft het baanbestuur van Groningen aangetoond dat dit wel kan. De koerskalender werd er zelfs op aangepast. Het bijt elkaar dus niet. De baan had de opgaande lijn juist te pakken met stijgende wedomzetten en meer publiek. Ik hoop echt dat de opstelling van de gemeente verandert. De drafsport hoort niet alleen in een stad als Groningen, maar vormt een hele belangrijke basis voor de totale beroepstak die bij de Nederlandse drafsport is betrokken. Vergeet ook niet de rijke historie die de Groningse drafsport heeft. Nee, zoiets mag nooit verloren gaan voor deze regio.”


menu