Directeur Wouter Gudde van FC Groningen: ,,De steun die een ieder kan of wil geven is heel persoonlijk.''

FC Groningen weer met de pet rond om miljoenen op te halen bij sponsors en seizoenkaarthouders

Directeur Wouter Gudde van FC Groningen: ,,De steun die een ieder kan of wil geven is heel persoonlijk.'' Foto: FC Emmen v FC Groningen

Om de ergste coronanood te lenigen gaat FC Groningen de komende tijd opnieuw met de pet rond. Seizoenkaarthouders en sponsors wordt gevraagd om af te zien van (een deel van) de tegemoetkoming die ze kunnen krijgen voor wedstrijden die ze niet in het stadion hebben kunnen bijwonen.

Beloofd is beloofd. Toen FC Groningen afgelopen zomer in coronatijd de seizoenkaartverkoop op gang wilde brengen, was enerzijds de komst van Arjen Robben een enorme stimulans voor veel supporters om zich te verzekeren van een stoeltje in de groene kathedraal. Daarnaast was er de belofte van directeur Wouter Gudde die de aanschaf van een seizoenkaart, een businessstoel of skybox tot een veilige investering maakte. De beleidsmaker van de Trots van het Noorden beloofde dat er aan het eind van het seizoen restitutie plaats zou vinden voor gemiste wedstrijden als de coronacrisis langer aan zou houden.

Met het water voor de dokter

De uitkomst is inmiddels bekend en dus moet FC Groningen met het water voor de dokter. Afgezien van de eerste thuiswedstrijd van het seizoen, toen nog een beperkt deel van het stadion bezet mocht worden, is er sinds eind september geen supporter meer in de Groninger voetbalarena geweest. Het lijkt erop dat dat voorlopig ook niet het geval zal zijn. FC Groningen hangt daardoor een potentiële strop van 6 miljoen euro boven het hoofd, mocht iedereen Gudde aan zijn belofte houden en zijn geld terugvragen. Het betekent niet het einde van de club, maar het zou wel een enorme streep zijn door de sportieve ambities van de Trots van het Noorden. Dat wil FC Groningen voorkomen door de komende tijd de boer op te gaan.

De totale, mogelijke schade van de tweede coronagolf wordt door Gudde overigens niet beraamd op 6 miljoen euro, maar zelfs op zo’n 9 miljoen euro. Naast de eventuele terugbetaling van seizoenkaarthouders en sponsors mist de club ook inkomsten uit losse kaartverkoop (circa 1 miljoen euro) en horeca-omzet (circa 1,9 miljoen euro). Verder is FC Groningen zo’n twee ton kwijt aan extra Covid-investeringen, zoals coronatests, dispencers met desinfecterend middel en speciaal meubilair.

Coulance van de gemeente

Aan de andere kant kan FC Groningen een deel van het verlies afdekken met inkomsten als de overheidsregelingen waar de club gebruik van maakt (2,6 miljoen euro) en de uitstel van de huur van het stadion dankzij coulance van de gemeente (1,9 miljoen euro). Verder bespaart de directie ruim 2 miljoen euro op variabele kosten, zoals de organisatiekosten die normaal gesproken rond wedstrijden worden gemaakt. Ook het loonoffer van een deel van het personeel en de eerder doorgevoerde reorganisatie zorgt voor financiële verlichting.

Toch stevent de club dit seizoen af op een verlies van 3,75 miljoen euro. ,,Op het uiteindelijke bedrag onderaan de streep hebben supporters en sponsors grote invloed’’, houdt Gudde de achterban voor. ,,Afhankelijk van hun steun kan het verlies kleiner worden en dat heeft weer directe invloed op onze sportieve mogelijkheden en eventueel de positie op de ranglijst voor volgend seizoen. Zonder hulp worden onze mogelijkheden beperkt en zal ons eigen vermogen weer negatief worden. Van zo’n terugslag zouden we flink moeten herstellen.’’

Aanhaken, niet afglijden

De directeur hoopt op net zo’n succes als de eerdere campagne ‘Laat ons weer eens juichen’. Dankzij massale steun van de achterban kon FC Groningen tijdens de eerste coronagolf het verlies tot een minimum beperken en het spelersbudget in de benen houden. ,,Dat is belangrijk voor ons om aan te haken en niet af te glijden, want wij willen graag onze sportieve doelstelling realiseren; Europees voetbal halen’’, benadrukt Gudde nog maar eens.

Seizoenkaarthouders en sponsors krijgen verschillende opties voorgeschoteld om de club te helpen. Zo kan er via de website van de club gekozen worden om het gehele bedrag kwijt te schelden, een deel van het geld terug te vragen, al dan niet met korting op een seizoenkaart voor volgend seizoen, maar ook het volledige bedrag retour ontvangen behoort tot de mogelijkheden. En al hoopt Gudde dat zoveel mogelijk mensen de club steunen, ook voor dat laatste heeft hij begrip. ,,We begrijpen heel goed dat niet iedereen, om welke reden dan ook, kan of wil afzien van een tegemoetkoming. De steun die een ieder kan geven is heel persoonlijk. Dat respecteren we. Maar we willen ook schetsen dat als we de steun wél krijgen, we niet stil blijven staan en als club stappen kunnen maken.’’

Inmiddels hebben op initiatief van de supportersvereniging reeds 1300 van de 12.000 seizoenkaarthouders en enkele tientallen sponsors afgezien van een tegemoetkoming.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Sport
menu