De Gamma Racing Day bood veel vertier voor de maximaal 10.000 toeschouwers.

Gamma Racing Day in coronatijd: een beetje vreemd, maar wel lekker

De Gamma Racing Day bood veel vertier voor de maximaal 10.000 toeschouwers. Foto: Marcel Jurian de Jong

Duizenden toeschouwers genoten ondanks corona van een breed aanbod aan auto- en motorsportspektakel tijdens de Gamma Racing Days. ,,We moeten toch ook een beetje lol blijven maken met elkaar.’’

Een handtekening scoren van een van de hotshots uit de auto-, motor- of kartsportwereld. Een kijkje nemen achter de schermen in de pitboxen van het TT Circuit. Het is normaal gesproken de charme van de Gamma Racing Day, jaarlijks goed voor zo’n 80.000 bezoekers.

Afgelopen weekend was alles anders in de Asser kathedraal van de snelheid. Parkeren was een makkie op de grotendeels uitgestorven weilanden rondom het circuit, waar de toeschouwers de auto direct achter hun eigen tribune moesten stallen om het loopverkeer zoveel mogelijk te beperken. De traditionele handtekeningenpagina’s in het programmaboek waren nergens te vinden.

Maximaal 10.000 toeschouwers

Vanwege strenge coronamaatregelen mochten de maximaal 10.000 toeschouwers die zaterdag en zondag welkom waren niet vrij rondlopen. Een krabbel scoren was er dus niet bij. Voor een kaartje van één euro kreeg de bezoeker een genummerde stoel toegewezen. Alles op anderhalve meter, maar het belangrijkste was dat je als liefhebber zo toch nog een keer de benzinedampen kon opsnuiven en kon genieten van het spektakel. Iets waar het lange tijd niet naar uitzag.

Al met al was het een beetje vreemd, maar wel lekker. Voor organisator Lee van Dam was het een opluchting dat zijn evenement toch door kon gaan. Aanvankelijk leek het daar helemaal niet op; na de eerste versoepeling was er sprake van een 21ste Racing Day zonder publiek en uiteindelijk mochten de tribunes dan toch nog mondjesmaat worden bevolkt. Van Dam kneep hem de laatste dagen nog wel een beetje door de oplaaiende coronaproblematiek. Het liep allemaal goed af, al was het voorlopig misschien wel het laatste grote publieksevenement in Nederland.

,,Het leek er eerst helemaal niet op dat we het van de grond zouden krijgen, totdat de minister-president met het verlossende woord kwam dat na 1 september publieksevenementen onder bepaalde restricties weer door konden gaan’’, zegt Van Dam opgelucht. Hij liet onder meer zeven kilometer hekwerk plaatsen om alles volgens de regels te laten verlopen.

Coronaborden

Verder werd het circuit volgehangen met coronaborden en was het bijna overal eenrichtingsverkeer. ,,En zie hier, het is allemaal gelukt’’, constateert Van Dam tevreden. De reacties van het publiek en sponsors waren in het algemeen positief en met name dat laatste was belangrijk voor de continuïteit van het evenement. ,,We willen volgend jaar graag een 22ste editie organiseren.’’

Tegen die tijd hoopt de Asser organisator ook weer een volwaardig programma op het asfalt te kunnen brengen. Vanwege alle problemen was er dit jaar bijvoorbeeld geen Boss GP, de race met oude Formule 1-wagens die normaal gesproken één van de hoogtepunten van de Racing Day vormt. Ook was er geen demonstratie met een Formule 1-team.

Brabantse vleeskoning

Daar stond overigens genoeg moois tegenover. Zo trok de Brabantse vleeskoning en parttime rallyrijder Erik van Loon veel bekijks met de Formule 1-Ferrari van good old Jean Alesi. Hij wist de bolide in het recente verleden op de kop te tikken. De huilende motor van het oude beestje uit 1993 bezorgde menigeen kippenvel en vormde voor velen het hoogtepunt van het weekend.

V an Loon beleefde zelf ook veel plezier aan de rondjes op de wereldberoemde baan van de Drentse hoofdstad. ,,Ik heb vroeger twaalf jaar over het TT Circuit geracet met een motor, dus ik weet wat het is. Om dat nu met deze auto te kunnen doen is gewoon een jongensdroom. 750 pk met een wagen die amper 540 kilo weegt. Dat is zoiets bijzonders, dat kan je met niets vergelijken. Als je accelereert komen er krachten los, daar word je gewoon bang van.’’

Het ultieme geluid van de twaalfcilinder

Helemaal lostrekken durfde de Dakar-rijder het rode raspaardje niet. ,,Eerlijk is eerlijk, de G-krachten zijn in de huidige Formule 1 veel hoger. Destijds ging het om laag gewicht en veel vermogen. Dan moet je echt een held zijn om er hard mee door de bochten te gaan. Er zit geen stuurbekrachtiging, rembekrachtiging of ABS op. Niets van dat alles. In een rechte lijn is het allemaal prima, maar ik zoek de limiet niet op. Daarvoor is de auto mij veel te dierbaar. Het gaat mij vooral om het ultieme geluid van de twaalfcilinder. Deze auto produceert zoveel lawaai dat normaal gesproken niemand op mij zit te wachten. Hier kreeg ik de kans. Dit is ruw racen, dat is fantastisch’’

Er was nog veel meer te beleven op het TT Circuit. Voormalig F1-coureur Robert Doornbos nam onder anderen de bekende radio-DJ Mattie Valk mee in zijn tweezits Formule 1-wagen, waarna de analist pijlsnel naar de studio vertrok om de race van Max Verstappen op tv van commentaar te voorzien. Het optreden van meervoudig kampioen stuntrijden Aras Gibieza was pure waaghalzerij, de colonne originele Rijkspolitie-Porsches een brok nostalgie en het debuut van de races van Audi’s paradepaardje, de RS8, smaakte naar meer. De strijd bij de historische toerwagens en GT’s werd gewonnen door coureur en tv-presentator Allard Kalff. Tim Coronel, met zijn tweelingbroer Tom vaste klant op de Racing Day, kreeg het publiek op de banken met een demonstratie in de Dakar-buggy.

Belangrijkste rally ter wereld

,,Ik heb twee weken in deze auto gewoond’’, vertelde Coronel, die in januari weer van start gaat in de belangrijkste rally ter wereld. ,,We hebben hem even afgespoten, de olie ververst en zoals de mensen kunnen zien, doet dit beestje het nog prima. Het was heerlijk om hier te zijn. Toch speciaal dat dit mogelijk is in deze tijden. Ik snap het allemaal hoor, maar we moeten toch ook een beetje lol blijven maken met elkaar. Dat is prima gelukt.’’

menu