Het zit RW Racing niet mee. De TT is gewoonlijk reden om flink uit te pakken voor sponsors, maar voorlopig mag er nog nagenoeg niks. En op het WK zit het door strenge beperkende regels eveneens tegen.

Het zal even wennen zijn. In de tent van het Drentse RW Racing uit Dwingeloo aan de rand van het TT Circuit is het normaal gesproken een komen en gaan van mensen. Met muziek, een hapje en een drankje is het er goed vertoeven voor sponsors en andere genodigden. Alleen niet dit jaar: het coronavirus en alle daarbij horende maatregelen gooien nog steeds roet in het eten. Geen feest, dus.

Daarvoor in de plaats zit RW, de enige Nederlandse equipe in het wereldkampioenschap, al de hele week in een coronabubbel bij Van der Valk in Assen. Het protocol schrijft voor dat er alleen gereisd mag worden van het hotel naar de paddock op het circuit. En natuurlijk, de normaal zo propvolle week in aanloop naar de TT is nu ietwat saai. ,,Ik leef op het ontvangen van gasten’’, zegt manager Jarno Janssen sip.

Mini-bikes

Om toch in de juist sfeer te komen richting de thuisrace probeert RW her en der wat op poten te zetten. Afgelopen dinsdag bijvoorbeeld voor jonge rijdertjes, die op Junior Track op mini-bikes een fijne middag beleefden door te racen tegen de Moto2-coureurs Barry Baltus en Hafizh Syahrin van RW. Ook organiseerde RW een meet & greet en dit weekend kan de rennersstal in de eigen VIP-room iedere dag tien gasten ontvangen.

Ook in de eigen paddock is wel wat mogelijk, al houdt dat niet over. RW mag daar zeventien mensen bij elkaar laten komen, inclusief de veertien leden van het eigen team. Deze beperking had tot gevolg dat baas Roelof Waninge sinds eind 2019 geen race in het wereldkampioenschap meer live zag. Pas afgelopen weekend op de Sachsenring in Duitsland was hij weer van de partij.

Regels zitten tegen

Je zou door al deze obstakels buiten de baan haast vergeten dat RW dit weekend twee coureurs het Drentse asfalt op stuurt. Dat terwijl het spannende dagen beloven te worden. Het team zoekt samen met de Japanse framebouwer NTS nog naar de juiste onderdeeltjes in de motor. Dat de technici de zaakjes nog niet op orde hebben, heeft te maken met een ontwikkelingsstop die tijdens de lockdown in de Moto2 werd ingevoerd om alle teams te behoeden voor onverantwoorde uitgaven.

RW, de enige raceploeg met NTS-machines tegenover onder meer 22 fietsen van Kalex, werd door dit besluit hard getroffen, zegt Janssen. ,,Al die Kalexen hadden er veel minder nadeel van, want hun materiaal blijf gelijk ten opzichte van concurrentie. Als wij niet mogen ontwikkelen, kunnen we de achterstand op Kalex niet verkleinen. Willen wij tegen deze fietsen opboksen, moeten we snel dingen kunnen veranderen, maar dat mocht dus niet.’’

Janssen heeft bij de leiding van de Moto2 vaak duidelijk gemaakt dat juist de kleine teams werden getroffen door de stop op ontwikkeling. Met succes: onlangs is besloten dat RW weer aan de slag mag. Het nadeel is alleen wel dat er nauwelijks mogelijkheden zijn om te testen. Janssen: ,,Als we nu iets gaan proberen met nieuwe onderdelen, zijn we gedwongen dat te doen tijdens een normaal GP-weekend.’’

Polsbreuk

Hoogst onzeker is dus hoe de pas 17-jarige Belg Baltus en de meer ervaren Syahrin (27) uit Maleisië voor de dag komen op het TT Circuit. Respectievelijk twee en acht punten hengelden zij dit seizoen binnen, met daarbij de kanttekening dat Baltus zijn debuut in de Moto2 met zes weken moest uitstellen door een polsbreuk en ook Syahrin in het begin van seizoen sukkelde met een blessure.

,,Voor mij is de TT geslaagd als we met twee rijders in de punten eindigen’’, zegt Janssen. Syahrin in goeden doen moet dat kunnen redden, voor Baltus zou dat een topprestatie zijn.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Sport
TT