Een vol stadion is er de komende tijd niet bij.

In nood verkerend FC Groningen gaat met de pet rond bij supporters en sponsors: 'Laat ons weer eens juichen'

Een vol stadion is er de komende tijd niet bij. Foto: "ANP SPORT / Cor Lasker"

FC Groningen staat er financieel slecht voor door de coronacrisis, maar het is zeker geen gelopen koers. De club begint vandaag met een campagne om supporters en sponsors te bewegen de club te redden.

Met de bekende leus ‘Laat ons weer eens juichen’ gaat FC Groningen vanaf vandaag de boer op om sponsors en supporters te bewegen de club door de coronacrisis heen te helpen.

Voor het goede begrip eerst even terug naar de netelige situatie waarin de club zich bevindt. Maandagavond kwam de Trots van het Noorden naar buiten met het nieuws dat de toestand in de wereld de club hard raakt. Over het lopende en het volgende seizoen wordt rekening gehouden met een schade van 5 miljoen euro. Om de nood te lenigen heeft FC Groningen eerst in eigen vlees gesneden. Elf personeelsleden hebben te horen gekregen dat ze uit moeten zien naar een andere werkgever en er is een collectief loonoffer gebracht. Zo zijn er meer interne maatregelen genomen om de club wat lucht te verschaffen, maar het is niet genoeg.

Reddingsoperatie

Vandaag begint het tweede deel van de reddingsoperatie die zich richt op de steun van supporters en sponsors. De campagne krijgt de komende tijd onder meer via deze krant gestalte. Zo zal er in de komende zaterdageditie een grote poster te vinden zijn. Door die voor het raam te hangen kan de achterban van FC Groningen laten zien vierkant achter de club te staan. Verder worden er tal van acties op touw gezet, waarbij al het personeel van FC Groningen zich inzet om supporters en sponsors te mobiliseren.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de aanhang niet alleen in woord en gebaar, maar ook daadwerkelijk met de portemonnee achter de club gaat staan. Alleen daarmee is FC Groningen uiteindelijk in de benen te houden. In de eerste plaats wordt van supporters en sponsors gevraagd om af te zien van compensatie voor de vier gemiste thuiswedstrijden van afgelopen seizoen. Als daar massaal gehoor aan wordt gegeven, scheelt dat FC Groningen al bijna 1,9 miljoen euro in de totale schade.

Juridische relatie

,,Formeel zijn we niet verplicht om geld uit te keren aan supporters en sponsors voor de wedstrijden die niet zijn gespeeld, maar we vinden het heel vervelend om ons daarachter te verschuilen en over de juridische relatie te moeten praten’’, zegt directeur Wouter Gudde. ,,Consumenten zijn iets beter beschermd dan sponsors, maar uiteindelijk willen we gewoon iedereen binnenboord houden en daarom komen we met vergelijkbare alternatieven.

De directie legt supporters en sponsors in de campagne drie opties voor. In het geval van de supporters is de eerste: zie af van een tegemoetkoming voor de niet gespeelde wedstrijden en geef de club een extra donatie ter ondersteuning in deze moeilijke tijd. De tweede keuzemogelijkheid is om alleen af te zien van restitutie van de gemiste wedstrijden en verder niets. De derde optie is om wél aanspraak te maken op compensatie. FC Groningen kan daarin voorzien door per seizoenkaart vier losse kaarten voor volgend seizoen te vergoeden voor wedstrijden die qua aantrekkelijkheid vergelijkbaar zijn met de duels die nog gespeeld hadden moeten worden in het huidige, afgebroken seizoen. Daar zat onder meer de Derby van het Noorden FC Groningen-sc Heerenveen tussen. Een alternatief voor voornoemde compensatie is een tegoedbon van 40 euro, die de seizoenkaarthouder vrij mag besteden aan merchandise-artikelen van de club.

Extra faciliteiten

Voor de sponsors die geraakt zijn door het voortijdig afbreken van de competitie heeft de club de keuze uit vergelijkbare opties. Mogelijkheid één is om af te zien van compensatie voor de vier gemiste wedstrijden en daarnaast extra faciliteiten af te nemen om de club op die manier een extra steuntje in de rug te geven. De tweede optie om de compensatie te laten zitten en verder geen actie te ondernemen. Bij de derde keuzemogelijkheid kiest de sponsor ervoor om wel een vorm van genoegdoening te krijgen. Die bestaat uit extra businessstoelen voor vier verschillende wedstrijden. Een sponsor die bijvoorbeeld twee stoelen heeft, krijgt dan volgend seizoen voor vier verschillende duels twee businessstoelen terug. ,,Maar liever zien we dat er gekozen wordt voor de andere twee opties’’, zegt Gudde er eerlijk bij.

FC Groningen hoopt door het aanbieden van genoemde compensatiepakketten de schade van 1,9 miljoen euro grotendeels weg te kunnen poetsen of zelfs om te kunnen draaien in een plus, als sponsors en supporters bereid blijken extra donaties te doen of extra producten af te nemen. ,,Op het moment dat wij helemaal geen hulp krijgen, komen we in oktober in ernstige liquiditeitsproblemen’’, waarschuwt Gudde, die zich gelukkig prijst dat de club recent een paar spelers verkocht. Daardoor staat er voorlopig nog genoeg geld op de rekening.

Belofte

Naast de compensatiepakketten grijpt de club de campagne aan om de achterban te bewegen tot het verlengen van sponsorcontracten (ongeveer de helft loopt af) en het afnemen van nieuwe seizoenkaarten. Om de verkoop op gang te helpen doet FC Groningen de belofte dat elke wedstrijd die van overheidswege zonder publiek moet worden afgewerkt in harde euro’s naar rato wordt terugbetaald aan sponsor of kaarthouder.

,,Daarmee geven we een stuk zekerheid’’, zegt Gudde, in het besef dat het de club vier ton per wedstrijd aan extra schade zal opleveren als er voor lege tribunes moet worden gespeeld. Iets dat Fc Groningen niet tot 1 januari volhoudt. ,,Maar we kunnen ook niet onze kop in het zand steken. Zo van: we weten niet wat er gaat gebeuren, maar we willen jullie toch die kaart of die stoel verkopen. We hebben de steun heel hard nodig. Het is een enorme bulk geld die normaal gesproken binnenkomt. Eind juni is het geld normaal gesproken redelijk op, maar dat wordt doorgaans door seizoenkaarten en sponsorgeld weer gecompenseerd.’’

Noodklok

Sinds het luiden van de noodklok maandagavond verkocht FC Groningen 125 seizoenkaarten (meting gisteravond 18.00 uur). Dat brengt het totaal op 1800, waar dat vorig jaar rond deze tijd op 4400 lag.

menu