Na enkele teleurstellende jaren is Bo Bendsneyder opeens weer het mannetje. Hij rijdt dit seizoen beter dan ooit in de Moto2, terwijl hij eigenlijk al afscheid had genomen van het wereldkampioenschap. Indonesisch bloed bleek zijn redding.

De toekomst van Bo Bendsneyder (22) zag er nog niet eens een jaar geleden erg somber uit. De Rotterdamse coureur worstelde in dienst van het Drentse RW Racing in de achterhoede van de Moto2. Zijn laatste jaren samengevat: soms een succesje, vaker een deceptie. Het droomhuwelijk tussen de enige Nederlandse coureur en het enige Nederlandse team in het wereldkampioenschap viel tot veler verdriet vies tegen.

Een nieuw contract bij de renstal van Roelof Waninge uit Dwingeloo zat er voor 2021 dan ook niet in. ,,Gaandeweg het seizoen voelden we gewoon aan alle kanten dat we de klik niet hadden’’, blikt teammanager Jarno Janssen terug op de samenwerking. ,,En dan moet je eerlijk zijn en elkaar de ruimte gunnen, ongeacht contracten die er liggen. Het zou niet goed zijn voor de ontwikkeling van Bo om bij ons te blijven, bovendien zouden wij als team er ook niet beter van worden.’’

Contract getekend: Bendsneyder in WK Supersport

Andere teams in het wereldkampioenschap stonden niet meteen te springen om de coureur over te nemen. Logischerwijs zocht de kampioen van de Rookies Cup uit 2015 zijn heil vervolgens een niveautje lager. Met het Nederlandse EAB Racing zou hij dit seizoen zijn geluk beproeven in het WK Supersport en daarmee kwam een eind aan vijf jaar in de Moto3 en Moto2.

Maar de inkt van het nieuwe contract was nog niet droog toen in de Moto2 toch nog een stoeltje vrijkwam. Het Pertamina Mandalika SAG Team, dat met een Indonesische sponsor hoge ogen wil gooien in het wereldkampioenschap, zag het wel zitten in Bendsneyder en kwam snel tot een akkoord, met een optie op verlenging van de samenwerking tot en met 2022. Het Indonesische bloed dat door de aderen stroomt van Bendsneyder bleek uiteindelijk in zijn voordeel uit te pakken. Bo’s grootouders verhuisden in 1956 naar Nederland vanuit Surabaya.

De samenwerking is vooralsnog een schot in de roos. In het eerste raceweekend van het jaar in Qatar startte Bendsneyder zelfs vanaf de eerste rij op de grid (derde), om uiteindelijk als zevende te finishen. Met een vijfde plaats zette hij in Frankrijk zijn beste prestatie van het seizoen neer. In het WK-klassement bezet hij de elfde positie met een totaal van 38 punten. Het is nu al, nog niet eens op de helft van het seizoen, meer dan een verdubbeling van zijn beste jaar in deze klasse.

Het sentiment draait

,,Ik mag niet klagen’’, zegt Bendsneyder koeltjes over zijn prestaties. ,,Ik heb al mooie kwalificaties en wedstrijden gereden. Ik moest natuurlijk wel even wennen, want je rijdt opeens met veel andere jongens om je heen. De Moto2-machine van Kalex waarop ik rijd is bovendien een heel andere motor, maar in de top van deze klasse rijden erg veel jongens met deze fiets. Dan weet je dat het goed zit. Omdat ik vrij lang ben, was het nog wel zoeken naar de juiste afstelling, maar inmiddels hebben we de juiste basis wel gevonden.’’

De verbeterde prestaties van Bendsneyder houden ook in dat het sentiment rondom de coureur langzaam begint te draaien. In dienst van RW Racing was hij regelmatig het mikpunt van hoon en kritiek, bijvoorbeeld op sociale media. ,,Als je wint hebt je vrienden’’, weet Bendsneyder inmiddels maar al te goed. ,,Als ik de volgende wedstrijd 20ste word, dan zullen er wel weer veel vijanden zijn. Dus daar houd ik me niet zo mee bezig. Voor mij tellen alleen de mensen die dicht bij mij staan, en die staan er ook als het minder gaat.’’

Dit weekend dus het TT Circuit in Assen, waar hij in voorgaande jaren als eens spectaculair voor de dag kwam. Bendsneyder: ,,Een podiumplaats zou zeker mooi zijn, maar mis je twee tienden van een seconde dan kan dat je al de kop kosten in deze competitieve Moto2. Hoe dan ook: ik heb er zin in om weer in Assen te racen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Sport
TT