Interview directeur Wouter Gudde van FC Groningen: 'We hopen op een stukje clubliefde'

Wouter Gudde wond er deze week geen doekjes om tijdens zijn nieuwjaarsspeech. FC Groningen staat er financieel niet goed voor. Er zullen zaken drastisch moeten veranderen. Een gesprek met de algemeen directeur.

U vertelde dat 28 procent van de sponsors aan het eind van het seizoen zijn contract opzegt. Hoe moeten we dat getal interpreteren?

,,Ik heb hiermee het percentage bedoeld dat afgelopen seizoen zijn contract heeft opgezegd. In de seizoenen ervoor ging het om respectievelijk 26 en 25 procent. Ook dit seizoen laten onze inkomsten aan de sponsoringkant een dalende lijn zien. Het percentage opzeggers moet omlaag. Dat willen we bewerkstelligen door sponsors te boeien, te binden en uiteindelijk te behouden.’’


Is onderzocht wat de belangrijkste reden is voor sponsors om het contract op te zeggen?

,,Gebrek aan attractief voetbal is wel een belangrijke reden, maar er zijn meerdere. Het is goed om daar onderzoek naar te doen, maar los daarvan geloof ik erin dat je een netwerk van een voetbalclub onmisbaar kunt laten worden. Daarvoor moet je de onderlinge synergie zien te vergroten, zodat je je netwerk niet alleen kunt onderhouden, maar zelfs kunt vergroten bij FC Groningen. Als je dat kunt beloven, kun je ongeacht wat er op het veld gebeurt laten zien dat een sponsorcontract waardevol is.’’


U wilt ook af van de ongelijkheid in prijzen en de miljoen euro aan kortingen die de laatste jaren is verstrekt op sponsorcontracten. Zal dat niet tot een nog grotere leegloop leiden?

,,Ja, dat zou goed kunnen. We hebben de afweging gemaakt of we ooit succesvol willen zijn en dat willen we. Dan kun je beter op nul beginnen. Ik kan mezelf niet in de spiegel aankijken als we twee mensen dezelfde stoel verkopen, maar ze betalen elk een andere prijs. Dat willen we niet langer. We zullen heel goed ons best moeten doen en hopen op een stukje clubliefde, waarbij de mensen begrijpen dat we als club vooruit willen. Daarbij hoort ook een eenduidig en rechtlijnig prijsbeleid. Er zit inderdaad een risico in, maar het kan ook heel goed uitpakken, vooral als de boodschap landt dat we het samen moeten doen. Dan maken we volgend jaar gelijk de sprong.’’


Als er de laatste jaren zoveel sponsors hun contract hebben opgezegd, hoe groot is dan de instroom van nieuwe sponsors?

,,De instroom wordt wel groter. We kijken daarbij niet zozeer naar percentages, maar naar absolute getallen, de euro’s die erbij komen. De balans tussen instroom en uitstroom is echter negatief. Daarom moet de achterdeur dicht, anders blijft het dweilen met de kraan open. Dat moeten we zien te voorkomen. Het opzeggingspercentage omlaag brengen heeft ook als doel dat we op een hoger niveau kunnen instromen als de salesperiode weer begint.’’


FC Groningen gaat dus nadrukkelijker inzetten op behoud.

,,Ja, ook omdat de mensen die er nu al zijn en de club door dik en dun steunen sowieso iets meer aandacht verdienen dan de hele grote buitenwereld. Dit zijn onze ambassadeurs. Vergelijk het maar met eten bij een restaurant. Als de eigenaar zijn eigen restaurant aanprijst, zeg je oké, dat zal wel zo zijn. Maar als een van je beste vrienden zegt: goh, ik heb nou bij een restaurant gegeten, echt top. Dan geloof je hem eerder, want hij heeft er geen belang in. Met andere woorden, als wij onze bestaande sponsors binnen hun eigen netwerk het verhaal kunnen laten vertellen dat ze zo tevreden zijn bij ons, dan hebben wij de grootste winst geboekt die er maar kan zijn. Dan gaan zij namelijk de sales voor ons doen.’’


Hoe gaat u dat nou voor elkaar krijgen?

,,We zullen daar vertrouwen in moeten gaan winnen. De mensen moeten eerst weten hoe onze plannen eruit gaan zien, wat we gaan doen. Ze moeten het ervaren. Voetbal is daarbij een belangrijk instrument, want als er goed wordt gevoetbald, is het leuk om naar te kijken en zal dat helpen. Maar het gaat om meer dan dat. We gaan stappen maken in het stadion en hebben om die reden bijvoorbeeld ook per 31 januari het 50 procent aandeel van Martiniplaza overgenomen, zodat we voor de volle 100 procent eigenaar zijn van FC Groningen Horeca en de horeca-activiteiten in het Hitachi Capital Mobility Stadion. Dat geeft ons een kans op meer omzet tijdens wedstrijddagen en om meer op de behoefte in te spelen van onze sponsors en supporters.’’

[firstName], je hebt net een artikel gelezen! Nu je hier toch bent, vragen we graag je aandacht voor het volgende:

Je hebt op dit moment een gratis account. En dat is natuurlijk prima. Je hebt daarmee toegang tot een belangrijk deel van het nieuws dat onze 100+ journalisten elke dag brengen, maar je mist nu wel veel. Zo kan je niet onbeperkt onze verdiepende PLUS-artikelen lezen en heb je ook geen toegang tot onze digitale krant. Zonde natuurlijk! Daarom bieden we je graag een proefabonnement aan, zodat je kennis kan maken met alle interessante extra’s die je nu mist.

Onze PLUS-artikelen bieden verdieping van het nieuws. Ook de extra's van het Dagblad vallen onder PLUS, zoals bijzondere columns en commentaren. Met trots gemaakt voor de lezers die willen weten hoe het écht zit. In tekst, foto en video leggen wij uit wat het nieuws betekent voor jou en jouw omgeving.

Bekijk proefabonnementen
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.