Onderzoek TU: geen windvoordeel Froome

Wielrenner Chris Froome verbaasde de wielerwereld ruim een week geleden met een onorthodoxe manier van afdalen van de Peyresourde, waarna de ritzege volgde in Bagnères-de-Luchon. De Brit reed bergaf zittend op de stang van zijn fiets, met zijn borstkas op het stuur, intussen ook nog bijtrappend. Die houding levert volgens professor Bert Blocken echter geen aerodynamisch voordeel op. ,,Het is zelfs ongunstiger dan een 'normale' afdalingshouding'', stelt hij na onderzoek aan de TU Eindhoven.

Blocken deed het onderzoek in samenwerking met collega's van de Universiteit Luik en het bedrijf Ansys. ,,Het verschil is weliswaar heel klein - er is sprake van 0,6 procent meer luchtweerstand - maar het betekent dat de winst niet door die houding kwam'', concludeerden de onderzoekers na vergelijking van beide houdingen.

Blocken, gespecialiseerd in windfysica, stelt dat Froome door zijn houding mogelijk wel meer vermogen kon leveren bij het bijtrappen. Daardoor zou hij nettowinst hebben geboekt, maar de onderzoekers lieten dat buiten beschouwing. Zij vergeleken slechts via computersimulatie de verschillende houdingen. Hieruit bleek dat de tijdrithouding, met de ellebogen op het stuur, de minste luchtweerstand geeft, gevolgd door de gebruikelijke afdalingshouding; diep gezeten maar met de billen op het zadel.

De seconden die Froome won, pakte hij volgens Blocken grotendeels door net voor de top weg te rijden bij zijn concurrenten en aan de afdaling te beginnen, terwijl de rest nog bergop reed. Steven Kruijswijk haalde in ieder geval al opgelucht adem. ,,Gelukkig kan ik normaal op mijn fiets blijven zitten'', twitterde de renner van LottoNL-Jumbo, die de leiding in de Giro d'Italia verloor na een val in een afdaling.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.