Ronald Lubbers afgelopen dinsdag tijdens het onderhoud met de KNVB.

Opluchting en blijheid overheersen na ommekeer van KNVB in soap Easytoys en FC Emmen: 'Een erg bevredigende uitkomst'

Ronald Lubbers afgelopen dinsdag tijdens het onderhoud met de KNVB. Foto: ANP

De naam van de Veendammer erotiekwinkel Easytoys prijkt dit seizoen toch op de shirts van FC Emmen. De KNVB en de Drentse eredivisionist zijn tot een akkoord gekomen.

Het conflict tussen de voetbalbond en FC Emmen speelt al ruim twee weken. De KNVB vond het in eerste instantie niet gepast dat FC Emmen voor een shirtsponsor kiest die volgens de bond in verband kan worden gebracht met de seksindustrie.

Volgens het bestuur betaald voetbal van de KNVB zou dit niet passen binnen het uitgebreide sponsoringreglement waar alle clubs zich aan moeten houden. Daarin staat onder andere dat een sponsor niet in strijd mag zijn ‘met de goede smaak of het fatsoen’.

Hoewel er verschillende opvattingen kunnen bestaan over wat daar wel of niet onder kan worden geschaard, besloot de KNVB een stokje te steken voor de sponsordeal.

Tot verbazing van FC Emmen en Easytoys, die dachten de deal van voor- en achterkant goed te hebben dichtgetimmerd. Zo had de Reclame Code Commissie hen laten weten geen problemen te voorzien. De ophef die vervolgens ontstond, waarbij menigeen zich achter FC Emmen schaarde, leidde ertoe dat de KNVB de club dinsdag uitnodigde voor een gesprek.

Contract nu voor één jaar, geen drie

De uitkomst van dat onderhoud was dat de KNVB in december met alle clubs, tijdens de algemene vergadering betaald voetbal (AVBV), het betreffende artikel uit het sponsorreglement gaat bespreken.

Doel hiervan is tot een breed gedragen beleid over toegestane sponsoruitingen in het betaald voetbal te komen. Hoewel dat gesprek blijft staan, geeft de KNVB nu toch toestemming. De bond erkent dat in de overeenkomst tussen FC Emmen en Easytoys over veel zaken al duidelijke afspraken gemaakt waren.

„Zo wilden beide partijen in eerste instantie een driejarige verbintenis aangaan. Na het overleg van donderdag is die overeenkomst naar één jaar teruggedraaid en zullen er wijzigingen worden doorgevoerd in het geval dat vanuit wet- en regelgeving nodig blijkt. Als de AVBV zich in december heeft gebogen over het sponsoringreglement en er geen verdere bezwaren ten tonele komen, kan de overeenkomst tussen FC Emmen en Easytoys alsnog worden opgetrokken naar drie jaar”, meldt de voetbalbond.

,,We hebben een goed gesprek gehad met de directies van FC Emmen en Easytoys”, vult Jean-Paul Decossaux, commercieel directeur van de KNVB aan. ,,Wij betreuren de eerder ontstane situatie en waarderen in dit verband de flexibiliteit van club en sponsor door de duur van het sponsorcontract aan te passen. Tijdens de komende AVBV willen we de sponsorregelgeving in het betaald voetbal met alle clubs bespreken en hier een duidelijk standpunt over innemen.”

‘Houding van de bond was prettig’

De ommekeer van de bond betekent dat FC Emmen aankomend weekend tegen Willem II met Easytoys op de shirts speelt, laat een blije FC Emmen-voorzitter Ronald Lubbers weten. De eerste twee competitieduels moest zijn elftal noodgedwongen nog met blanco shirts ten tonele verschijnen. Volgens Lubbers is daarnaast inmiddels een start gemaakt met het aanbrengen van de nieuwe sponsornaam op onder andere de boarding langs het veld en de dug-outs.

„Na het eerste overleg op dinsdag in Zeist zijn de gesprekken woensdag (telefonisch, red.) en donderdagochtend (in Emmen, red.) voortgezet en die zijn in een dusdanig goede harmonie verlopen dat we een mooi compromis hebben gevonden”, aldus de Emmen-voorzitter. „Er wordt wel eens gezegd dat de KNVB vanuit een ivoren toren regeert, maar daar was de afgelopen dagen niets van te merken. De houding van de bond was prettig.” loading

Lubbers blijft erbij dat Easytoys niets met de seksindustrie van doen heeft, zoals de KNVB eerder insinueerde. „Bij het woord seksindustrie haak ik direct af. Dat slaat gewoon helemaal nergens op. Het is duidelijk een slaapkamerverhaal, 50 procent van de mensen heeft namelijk een of meerdere van die dingen op de slaapkamer liggen. Ik denk dat de KNVB dat nu ook beseft. Bovendien wil ik nogmaals benadrukken dat de bond er positiever in stond dan dat er is geschetst.”

Geen Easytoys op shirts voor jeugd onder de 18

Eric Idema, directeur van Easytoys, is blij en opgelucht dat de de naam van zijn bedrijf nu alsnog officieel aan Emmen wordt verbonden. ,,Dit is een erg bevredigende uitkomst van de gesprekken. We zijn enorm trots dat we nu alsnog hoofdsponsor van FC Emmen zijn geworden.” Bovendien, zegt hij: „Meer positieve aandacht voor onze webshop kan bijdragen aan het doorbreken van het taboe dat nog altijd rust op onze branche.” loading

Ook op educatief vlak wil de online erotiekwinkel een rol spelen. Daartoe wil het Veendammer bedrijf in overleg met de KVNB over de vraag wat ze op maatschappelijk vlak voor elkaar kunnen betekenen. Verder zijn de partijen overeengekomen dat de naam Easytoys alleen op de shirts voor de eerste selectie en volwassen fans komt te staan, niet op de shirts voor jongeren onder de 18 jaar. Voor die categorie wordt nog gezocht naar een organisatie om de lege ruimte op de borst aan te schenken.

menu