Regels radiocommunicatie F1 aangescherpt

De internationale autosportfederatie FIA heeft de regels in de Formule 1 over radiocommunicatie opnieuw aangescherpt. Aanleiding daarvoor is de commotie die ontstond tijdens de laatste race op Silverstone. WK-leider Nico Rosberg kreeg toen via de boordradio van zijn team Mercedes te horen hoe hij moest omgaan met problemen aan zijn versnellingsbak, terwijl de coureurs geen hulp mogen krijgen vanaf de pitmuur. Het kwam Rosberg op een tijdstraf van 10 seconden te staan, waardoor hij zijn tweede plaats moest afstaan aan Max Verstappen.

De FIA heeft nu in de reglementen laten opnemen dat teams hun coureur alleen mogen waarschuwen voor een opspelend probleem indien hij een bezoek brengt aan de pits, iets wat extra tijd kost. Aanpassingen bedoeld om de prestatie van de bolide te verbeteren zijn niet toegestaan. De nieuwe regel gaat direct in en geldt dus zondag al bij de Grote Prijs van Hongarije op de Hungaroring. Rosberg heeft aan kop van de WK-stand nog maar één punt voorsprong op teamgenoot Lewis Hamilton.

De FIA gaat op de Hungaroring ook scherp letten op uitstapjes van coureurs buiten de baan, vooral bij de bochten 4 en 11. Er wordt een detectiesysteem gebruikt om erop toe te zien dat de coureurs met vier wielen op de baan blijven.

Gedoe

De laatste races was er volgens de FIA te veel gedoe rond het afsnijden van bochten omdat coureurs te ver over de randstenen reden, zoals in Oostenrijk en Groot-Brittannië. Lewis Hamilton raakte op Silverstone aanvankelijk zijn snelste kwalificatietijd kwijt omdat hij te ver buiten de baan was geraakt, maar pakte in een nieuwe poging alsnog de polepositie.

In enkele bochten op de Hungaroring zijn ook hogere randstenen aangebracht om de coureurs te helpen herinneren aan de begrenzing van het circuit.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.