Voetbaladvocaat: 'FC Emmen heeft zeker kans om rechtszaak over shirtsponsor te winnen'

FC Emmen mag sekswinkel Easytoys niet als hoofdsponsor van KNVB. Foto: ANP

FC Emmen maakt zeker een kans als het bij de rechter een zaak aanspant tegen de KNVB in de zaak om de eigen shirtsponsor. Dat stelt voetbaladvocaat Christian Visser. De voetbalbond keurde de shirtsponsor van de eredivisionist, een bedrijf in seksartikelen, gisteren af omdat het in strijd is met de regelementen.

Het maakt nog al wat tongen los in de voetbalwereld, de keuze van FC Emmen voor seksspeeltjesbedrijf EasyToys. De KNVB keurde de overeenkomst af op basis van de reglementen. Dit tot woede van Emmen-voorzitter Ronald Lubbers die foetert dat de KNVB de sponsordeal in strijd vindt met goede smaak of fatsoen en daarmee ook zijn eigen club onfatsoenlijk vindt handelen. Hij kondigde ook aan dat Emmen het er niet bij laat zitten. Voor de club is de overeenkomst zeer lucratief.

,,FC Emmen heeft zeker een goede kans om de zaak te winnen”, zegt voetbaladvocaat Christian Visser. ,,Het is vooral opvallend dat andere clubs EasyToys wel als sponsor mogen hebben. Zo is er op de website van FC Groningen te zien hoe een delegatie van de club naar het bedrijf gaat en zelfs een goodiebag meekrijgt. Een aantal jaren gelden hadden veel clubs ook een sponsorovereenkomst met Pabo, een soortgelijk bedrijf als EasyToys. Dat was toen gewoon aanvaardbaar. De KNVB stelt dat de sponsordeal in strijd is met goede smaak of fatsoen maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.”

Gokbedrijf

Het argument dat er een gokbedrijf als TOTO wel veelvuldig aanwezig is op de shirts van betaald voetbalclubs is dan weer geen tegenargument. ,,Als mens kan je daar alles van vinden maar dat is maar net hoe dat reglement wordt ingevuld.”

Visser sloeg de reglementen er nog eens op na: ,,Het is het bestuur betaald voetbal die hierover beslist. Dus als Emmen iets aan het reglement zou willen veranderen kan het dat aandragen in de algemene vergadering en dan kan daarover beslist worden door alle clubs.”

Boete voor Koninklijke HFC

In 2016 was er overigens een soortgelijke zaak rond de Haarlemse amateurvoetbalclub Koninklijke HFC. Die kregen een boete van de tuchtcommissie omdat zij de sponsornaam Scotch Whiskey international droegen op het shirt. De tuchtcommissie stelde dat dit niet mocht en bijvoorbeeld de Jupiler League wel omdat in de Reclame Code staat dat reclame voor alcoholhoudende drank niet gevoerd mag worden op een individuele sporter of sportploeg. Wel op een sportbeleving als de Jupiler League (tegenwoordig Keuken Kampioen Divisie geheten).

menu